Aldi en Lidl veroveren Britse markt | RetailDetail

Aldi en Lidl veroveren Britse markt

Aldi en Lidl veroveren Britse markt
Shutterstock.com

Discounters Aldi en Lidl gaan in het Verenigd Koninkrijk met steeds meer marktaandeel lopen en zijn niet van plan om hun aanval op de Britse markt stop te zetten. Beide retailers hebben nog heel wat plannen voor expansie.

Grote investeringen

Aldi heeft momenteel iets meer dan 750 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, maar het wil dat aantal tegen 2022 optrekken naar ongeveer 1.000. Bij Lidl zijn de plannen nog ambitieuzer. Dat ziet ruimte voor 1.200 tot 1.500 winkels in het Verenigd Koninkrijk, waar het er nu 710 heeft.

 

Dit jaar wil Aldi 70 nieuwe winkels openen en tegen eind 2018 zal het 1 miljard pond (1,15 miljard euro) geïnvesteerd hebben. Lidl investeert dan weer 1,45 miljard pond (1,66 miljard euro), gespreid over 2017 en 2018. Het opent dit jaar 50 winkels en zal er nog eens 30 vernieuwen.

 

Bij Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons, de grote vier in het Verenigd Koninkrijk, worden er nog amper nieuwe winkels geopend en gaan er zelfs heel wat jobs verloren. De ketens willen zo kosten besparen, om op vlak van prijs de concurrentie aan te gaan met de twee Duitse discounters.

 

Momenteel hebben Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 12,1 procent in het Verenigd Koninkrijk en dat moet tegen 2022 doorgroeien naar 15 procent. Die groei zal vooral het gevolg zijn van de vele winkelopeningen. Daarnaast worden bestaande winkels gemoderniseerd en wordt het assortiment aangepakt, om in te spelen op de wensen van de Britse consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.