Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn | RetailDetail

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

 

Keurmerk Fair & Gut tussen ‘gewoon’ en bio in

Een deel van de verse vleesproducten van Aldi (zowel Nord als Süd) krijgt voortaan het label Fair & Gut. De woordcombinatie staat voor eerlijke handel en goed behandeld, stellen beide takken in een gezamenlijk persbericht. Met het keurmerk wil de discountgroep zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en zich inzetten voor meer dierenwelzijn.

 

Het label Fair & Gut zal naar eigen zeggen de criteria van verschillende keurmerken voor dierenwelzijn verenigen en overstijgt de opgelegde normen. Vanaf 15 januari komen in de regio’s Zuid-Beieren, delen van Hamburg en Berlijn zes eerste gevogelteproducten in de rekken te liggen met het keurmerk. Criteria zijn onder meer dat er stro in de stal moet zijn, de dieren meer plaats krijgen en toegang hebben tot frisse lucht. Het dierenvoeder mag ook niet genetisch gemodificeerd zijn. Aldi positioneert het Fair & Gut-merk zelf tussen het traditionele prijsniveau en dat van bioproducten, terwijl het ook de opgelegde criteria tussen die twee categorieën in legt.

 

Stijgende vraag naar transparante en diervriendelijke herkomst

In eerste instantie voldoet het nieuwe label aan de vereisten die het bestaande label ‘Für Mehr Tierschutz’ (vertaald: voor meer dierenwelzijn) van de Duitse dierenbeschermingsbond oplegt aan gevogeltekwekers. De naleving ervan wordt regelmatig door onafhankelijke externen gecontroleerd. In de toekomst wil Aldi de criteria nog uitbreiden, net als het assortiment waar het Fair & Gut-label op wordt toegepast. Zo denkt de supermarktgroep aan voorwaarden als een afwisselende omgeving voor de dieren en meer tijd om op te groeien.

 

“We zien een stijgende vraag naar producten van diervriendelijke kweek en een behoefte aan transparantie over de herkomst van voeding”, zegt duurzaamheidsmanager Rayk Mende van Aldi Nord. “Het ligt ons daarbij nauw aan het hart dat we de landbouwers met onze ‘Fair & Gut’-producten kunnen ondersteunen bij hun investeringen om de kweekomstandigheden te verbeteren.” Door de hogere prijszetting van het merk wil Aldi boeren immers toelaten om de nodige investeringen te doen, zoals wanneer ze bijvoorbeeld grotere of nieuwe stallen bouwen en meer uitloopruimte voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.