Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn | RetailDetail

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

 

Keurmerk Fair & Gut tussen ‘gewoon’ en bio in

Een deel van de verse vleesproducten van Aldi (zowel Nord als Süd) krijgt voortaan het label Fair & Gut. De woordcombinatie staat voor eerlijke handel en goed behandeld, stellen beide takken in een gezamenlijk persbericht. Met het keurmerk wil de discountgroep zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en zich inzetten voor meer dierenwelzijn.

 

Het label Fair & Gut zal naar eigen zeggen de criteria van verschillende keurmerken voor dierenwelzijn verenigen en overstijgt de opgelegde normen. Vanaf 15 januari komen in de regio’s Zuid-Beieren, delen van Hamburg en Berlijn zes eerste gevogelteproducten in de rekken te liggen met het keurmerk. Criteria zijn onder meer dat er stro in de stal moet zijn, de dieren meer plaats krijgen en toegang hebben tot frisse lucht. Het dierenvoeder mag ook niet genetisch gemodificeerd zijn. Aldi positioneert het Fair & Gut-merk zelf tussen het traditionele prijsniveau en dat van bioproducten, terwijl het ook de opgelegde criteria tussen die twee categorieën in legt.

 

Stijgende vraag naar transparante en diervriendelijke herkomst

In eerste instantie voldoet het nieuwe label aan de vereisten die het bestaande label ‘Für Mehr Tierschutz’ (vertaald: voor meer dierenwelzijn) van de Duitse dierenbeschermingsbond oplegt aan gevogeltekwekers. De naleving ervan wordt regelmatig door onafhankelijke externen gecontroleerd. In de toekomst wil Aldi de criteria nog uitbreiden, net als het assortiment waar het Fair & Gut-label op wordt toegepast. Zo denkt de supermarktgroep aan voorwaarden als een afwisselende omgeving voor de dieren en meer tijd om op te groeien.

 

“We zien een stijgende vraag naar producten van diervriendelijke kweek en een behoefte aan transparantie over de herkomst van voeding”, zegt duurzaamheidsmanager Rayk Mende van Aldi Nord. “Het ligt ons daarbij nauw aan het hart dat we de landbouwers met onze ‘Fair & Gut’-producten kunnen ondersteunen bij hun investeringen om de kweekomstandigheden te verbeteren.” Door de hogere prijszetting van het merk wil Aldi boeren immers toelaten om de nodige investeringen te doen, zoals wanneer ze bijvoorbeeld grotere of nieuwe stallen bouwen en meer uitloopruimte voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Back to top