Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken | RetailDetail

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken
Shutterstock

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

 

Schaalvoordeel

“Een fusie wordt niet overwogen en ook niet gepland”, laten de discounters volgens De Tijd in een bericht verstaan. Het reageert zo op de geruchten die de wereld werden ingestuurd door het Duitse Manager Magazin. Dat wil echter niet zeggen dat er geen toenadering is tussen de twee bedrijven: Aldi Nord en Aldi Süd gaan immers bekijken of ze in Duitsland kunnen samenwerken op vlak van marketing en inkoop, waarschijnlijk om de kosten te kunnen drukken en te profiteren van een flink schaalvoordeel. Het zou een belangrijke eerste stap zijn in de hereniging van een bedrijf dat sinds 1961 is opgedeeld in twee stukken.

 

Duitsland is het enige land waar zowel Aldi Nord als Aldi Süd te vinden is. Die deal maakten de broers Theo en Karl Albrecht toen ze het bedrijf in 1961 opdeelden. In andere landen blijven de twee bedrijven uit elkaars vaarwater: Aldi Nord is zo te vinden in België, Nederland en de rest van West-Europa, samen met Polen. Aldi Süd heeft het dan weer voor het zeggen in Midden- en Oost-Europa, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.