Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren | RetailDetail

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren
Shutterstock

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Prijzen drukken

Aldi Nord voert rond die nieuwe strategie momenteel al gesprekken met een aantal multinationals. Die doen nu vooral zaken met de dochterondernemingen in verschillende landen, waardoor het aanbod en vooral de prijzen sterk kunnen verschillen van land tot land.

 

Het aanbod zal nog altijd niet in elk land hetzelfde zijn, maar Aldi weet met het nieuwe systeem wel het inkoopvolume fors te verhogen, wat dan natuurlijk weer de prijzen drukt. Grote concurrent Lidl werkt al langer op die manier en heeft zo de laatste jaren het aanbod A-merken ook al sterk uitgebreid. Aldi Nord doet het momenteel nog voornamelijk met eigen merken.

 

Gisteren raakte nog bekend dat Lidl in Duitsland voor het tweede jaar op rij de hoogst gewaardeerde discounter is, maar dat het op het aspect prijs-kwaliteitsimago wel Aldi Nord moest voorgaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.