Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren | RetailDetail

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren
Shutterstock

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Prijzen drukken

Aldi Nord voert rond die nieuwe strategie momenteel al gesprekken met een aantal multinationals. Die doen nu vooral zaken met de dochterondernemingen in verschillende landen, waardoor het aanbod en vooral de prijzen sterk kunnen verschillen van land tot land.

 

Het aanbod zal nog altijd niet in elk land hetzelfde zijn, maar Aldi weet met het nieuwe systeem wel het inkoopvolume fors te verhogen, wat dan natuurlijk weer de prijzen drukt. Grote concurrent Lidl werkt al langer op die manier en heeft zo de laatste jaren het aanbod A-merken ook al sterk uitgebreid. Aldi Nord doet het momenteel nog voornamelijk met eigen merken.

 

Gisteren raakte nog bekend dat Lidl in Duitsland voor het tweede jaar op rij de hoogst gewaardeerde discounter is, maar dat het op het aspect prijs-kwaliteitsimago wel Aldi Nord moest voorgaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.