Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

(UPDATE) Discountketen Aldi trekt zijn uitspraken terug, dat het producten uit door Israël bezette Arabische gebieden bant uit de winkelrekken. Aan het magazine Trouw hadden supermarktketens Hoogvliet en Aldi eerder verklaard niet langer producten te verkopen die mogelijk afkomstig zijn uit Joodse nederzettingen, en ook Jumbo doet hetzelfde voor zijn huismerkproducten. Volgens Aldi is dat echter "onjuiste informatie".

Illegale nederzettingen zorgen voor controverse

Het assortiment, waaronder veel versproducten, is omstreden omdat Israël met de bouw van de nederzettingen ingaat tegen een mandaat van de Verenigde Naties. Omdat Aldi "geen enkele discussie over het eigen assortiment" wil, zou het van zijn leveranciers eisen dat ze niets meer aanbieden dat is geproduceerd in de nederzettingen.

 

Althans, dat meldde het dagblad Trouw, dat een rondvraag hield onder Nederlandse supermarktketens. Gezien de commotie die het bericht teweegbracht - onder meer in Aldi's thuismarkt Duitsland en in Israël - neemt de discounter de uitspraken nu evenwel terug. Een woordvoerder legt uit dat er weliswaar geen producten uit bezette gebieden in de winkels liggen, maar dat dit niets te maken heeft met politiek of religieus beleid.

 

Heikel onderwerp voor supers

Hoogvliet erkent wel een beleid te voeren dat Israëlische producten uit Joodse nederzettingen weert, maar wil hier geen toelichting over geven. Jumbo zegt dat klanten recht hebben op eerlijke informatie over de producten die ze kopen. Actiegroepen hebben recent in supermarkten etiketten geplakt op producten waarvan gedacht wordt dat ze afkomstig zijn uit de bezette gebieden.

 

Albert Heijn zegt in een reactie te wachten op algemeen beleid van brancheorganisatie CBL. Deze wacht op zijn beurt op advies van de nationale overheid, die binnen Europees verband gesprekken voert over hoe met producten uit bezette gebieden om moet worden gegaan. Israël kan relatief makkelijk exporteren naar de Europese Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top