Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

(UPDATE) Discountketen Aldi trekt zijn uitspraken terug, dat het producten uit door Israël bezette Arabische gebieden bant uit de winkelrekken. Aan het magazine Trouw hadden supermarktketens Hoogvliet en Aldi eerder verklaard niet langer producten te verkopen die mogelijk afkomstig zijn uit Joodse nederzettingen, en ook Jumbo doet hetzelfde voor zijn huismerkproducten. Volgens Aldi is dat echter "onjuiste informatie".

Illegale nederzettingen zorgen voor controverse

Het assortiment, waaronder veel versproducten, is omstreden omdat Israël met de bouw van de nederzettingen ingaat tegen een mandaat van de Verenigde Naties. Omdat Aldi "geen enkele discussie over het eigen assortiment" wil, zou het van zijn leveranciers eisen dat ze niets meer aanbieden dat is geproduceerd in de nederzettingen.

 

Althans, dat meldde het dagblad Trouw, dat een rondvraag hield onder Nederlandse supermarktketens. Gezien de commotie die het bericht teweegbracht - onder meer in Aldi's thuismarkt Duitsland en in Israël - neemt de discounter de uitspraken nu evenwel terug. Een woordvoerder legt uit dat er weliswaar geen producten uit bezette gebieden in de winkels liggen, maar dat dit niets te maken heeft met politiek of religieus beleid.

 

Heikel onderwerp voor supers

Hoogvliet erkent wel een beleid te voeren dat Israëlische producten uit Joodse nederzettingen weert, maar wil hier geen toelichting over geven. Jumbo zegt dat klanten recht hebben op eerlijke informatie over de producten die ze kopen. Actiegroepen hebben recent in supermarkten etiketten geplakt op producten waarvan gedacht wordt dat ze afkomstig zijn uit de bezette gebieden.

 

Albert Heijn zegt in een reactie te wachten op algemeen beleid van brancheorganisatie CBL. Deze wacht op zijn beurt op advies van de nationale overheid, die binnen Europees verband gesprekken voert over hoe met producten uit bezette gebieden om moet worden gegaan. Israël kan relatief makkelijk exporteren naar de Europese Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top