Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot | RetailDetail

Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

(UPDATE) Discountketen Aldi trekt zijn uitspraken terug, dat het producten uit door Israël bezette Arabische gebieden bant uit de winkelrekken. Aan het magazine Trouw hadden supermarktketens Hoogvliet en Aldi eerder verklaard niet langer producten te verkopen die mogelijk afkomstig zijn uit Joodse nederzettingen, en ook Jumbo doet hetzelfde voor zijn huismerkproducten. Volgens Aldi is dat echter "onjuiste informatie".

Illegale nederzettingen zorgen voor controverse

Het assortiment, waaronder veel versproducten, is omstreden omdat Israël met de bouw van de nederzettingen ingaat tegen een mandaat van de Verenigde Naties. Omdat Aldi "geen enkele discussie over het eigen assortiment" wil, zou het van zijn leveranciers eisen dat ze niets meer aanbieden dat is geproduceerd in de nederzettingen.

 

Althans, dat meldde het dagblad Trouw, dat een rondvraag hield onder Nederlandse supermarktketens. Gezien de commotie die het bericht teweegbracht - onder meer in Aldi's thuismarkt Duitsland en in Israël - neemt de discounter de uitspraken nu evenwel terug. Een woordvoerder legt uit dat er weliswaar geen producten uit bezette gebieden in de winkels liggen, maar dat dit niets te maken heeft met politiek of religieus beleid.

 

Heikel onderwerp voor supers

Hoogvliet erkent wel een beleid te voeren dat Israëlische producten uit Joodse nederzettingen weert, maar wil hier geen toelichting over geven. Jumbo zegt dat klanten recht hebben op eerlijke informatie over de producten die ze kopen. Actiegroepen hebben recent in supermarkten etiketten geplakt op producten waarvan gedacht wordt dat ze afkomstig zijn uit de bezette gebieden.

 

Albert Heijn zegt in een reactie te wachten op algemeen beleid van brancheorganisatie CBL. Deze wacht op zijn beurt op advies van de nationale overheid, die binnen Europees verband gesprekken voert over hoe met producten uit bezette gebieden om moet worden gegaan. Israël kan relatief makkelijk exporteren naar de Europese Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.