Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

Aldi ontkent bestaan van Israël-boycot

(UPDATE) Discountketen Aldi trekt zijn uitspraken terug, dat het producten uit door Israël bezette Arabische gebieden bant uit de winkelrekken. Aan het magazine Trouw hadden supermarktketens Hoogvliet en Aldi eerder verklaard niet langer producten te verkopen die mogelijk afkomstig zijn uit Joodse nederzettingen, en ook Jumbo doet hetzelfde voor zijn huismerkproducten. Volgens Aldi is dat echter "onjuiste informatie".

Illegale nederzettingen zorgen voor controverse

Het assortiment, waaronder veel versproducten, is omstreden omdat Israël met de bouw van de nederzettingen ingaat tegen een mandaat van de Verenigde Naties. Omdat Aldi "geen enkele discussie over het eigen assortiment" wil, zou het van zijn leveranciers eisen dat ze niets meer aanbieden dat is geproduceerd in de nederzettingen.

 

Althans, dat meldde het dagblad Trouw, dat een rondvraag hield onder Nederlandse supermarktketens. Gezien de commotie die het bericht teweegbracht - onder meer in Aldi's thuismarkt Duitsland en in Israël - neemt de discounter de uitspraken nu evenwel terug. Een woordvoerder legt uit dat er weliswaar geen producten uit bezette gebieden in de winkels liggen, maar dat dit niets te maken heeft met politiek of religieus beleid.

 

Heikel onderwerp voor supers

Hoogvliet erkent wel een beleid te voeren dat Israëlische producten uit Joodse nederzettingen weert, maar wil hier geen toelichting over geven. Jumbo zegt dat klanten recht hebben op eerlijke informatie over de producten die ze kopen. Actiegroepen hebben recent in supermarkten etiketten geplakt op producten waarvan gedacht wordt dat ze afkomstig zijn uit de bezette gebieden.

 

Albert Heijn zegt in een reactie te wachten op algemeen beleid van brancheorganisatie CBL. Deze wacht op zijn beurt op advies van de nationale overheid, die binnen Europees verband gesprekken voert over hoe met producten uit bezette gebieden om moet worden gegaan. Israël kan relatief makkelijk exporteren naar de Europese Unie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top