Aldi plant grootste investering ooit | RetailDetail

Aldi plant grootste investering ooit

Aldi plant grootste investering ooit
Foto's: Aldi

308 filialen krijgen een volledige make-over tegen eind 2019, een investering van 350 miljoen euro die ook 450 extra jobs oplevert. “Dit is de grootste vernieuwingsoperatie in de geschiedenis van Aldi België,” zegt de discounter.


Nationale uitrol

Dat het Aldi menens is mag duidelijk zijn. In 2018 worden 167 winkels verbouwd, in 2019 nog eens 141. Daarnaast lopen er elk jaar een veertigtal vastgoedprojecten, waarbij winkels volledig worden afgebroken of geherlokaliseerd. De totale investering bedraagt 350 miljoen euro, er komen ook 450 jobs bij, bovenop de 6.500 bestaande. Het helse ritme (tot zeven heropening op een week) blijft beheersbaar dank zij de decentrale structuur van de retailer. Een verbouwing neemt een week in beslag: de winkel sluit op zaterdag in de late middag en heropent de zaterdag daarop.
 

In elk geval gaat het om een goed voorbereide operatie. Zo’n duizend Belgische klanten werden bevraagd over hun verwachtingen. In juni 2016 werden al innovaties getest in drie verkooppunten, een jaar later werd een aangepaste winkelindeling getest in een nieuwe reeks winkels. Aldi Diegem toont het definitieve concept, dat vanaf 14 april een grote, nationale uitrol krijgt. Geel, Courcelles, Zottegem en Maldegem staan als eerstvolgende heropeningen op het programma.
 

“We veranderen niet omdat onze klanten ontevreden zijn, wel omdat we up-to-date willen blijven”, benadrukt Erik Winters, managing director Aldi Zemst. En zijn collega Wim Voet, managing director operations Aldi Holding, voegt daaraan toe: “Dit zal niet ten koste gaan van hogere prijzen. We financieren dit met eigen middelen en rekenen op omzetstijgingen om de investeringen terug te verdienen.” Dat bevestigt ook inkoopdirecteur Johan Van de Wiele: “Wij blijven de originele discounter!”

 

Logische winkelindeling

De gerenoveerde winkel in Diegem is 1.400 m² groot, heeft 102 parkeerplatsen en stelt 14 mensen tewerk. Op het dak liggen 111 zonnepanelen, er is ook een systeem voor warmterecuperatie en er zijn opvangbekkens voor regenwaterinfiltratie. Het vernieuwde winkelconcept is de Belgische vertaling van het concept dat eerder door Aldi Nord in het Duitse Herten werd gepresenteerd. Intern kreeg het de naam ANIKo, voor Aldi Nord Instore Konzept. Vijf pijlers vormen de ruggengraat van de winkelinrichting.
 

Een logische indeling is de eerste pijler. Aldi volgt het ritme van de dag en plaatst daarom de ontbijtproducten bij de inkom: koffie, granen, een volledige nieuwe bakkerij met bake-off… Daarachter volgt de versmarkt met alles voor het middagmaal: groenten en fruit, bereide gerechten, vis, ook deegwaren en sauzen. Verderop vinden klanten de (fris)dranken en wijnen, daarna snacks en  verzorgings- en schoonmaakproducten.
 

Vers is de tweede pijler. De uitgebreide afdeling groenten en fruit en de vernieuwde bakkerij zijn hiervan de meest in het oog springende illustraties. Aldi heeft z’n logistieke operaties aangepast om verse producten al ’s nachts te kunnen leveren zodat ze ’s ochtends voor de opening klaarstaan in de winkels.

 

Doorgedreven efficiëntie

Derde pijler is een aangename, moderne winkelbeleving: we zien sfeerbeelden, ledverlichting en spots, een duidelijke signalisatie, winkelmandjes en karretjes voor de kinderen…
 

Als vierde aandachtspunt wil Aldi de shoppers verrassen. De wisselende non-food aanbiedingen krijgen volop de ruimte. Acties in vers en diepvries krijgen de benaming ‘Specials’. Een uitstalling toont de ingrediënten van het ‘Recept van de Week’.
 

Pijler nummer vijf wil vooral de sterke punten van Aldi behouden, met hoge kwaliteit aan lage prijzen. Dat is mogelijk dank zij doorgedreven efficiëntie: producten komen in hun kartonnen omdozen in het schap te staan, en de verpakkingen worden op maat van de rayons ontwikkeld. Er worden nog steeds goederen op paletten gepresenteerd.
 

Aldi verkoopt 1250 productreferenties in z’n 455 winkels. Daarvan is één vierde vers. Zo’n 66 referenties zijn biologisch, het aantal A-merkreferenties ligt op ongeveer 50. Met een nochtans  beperkt aanbod van een veertigtal wijnen is Aldi de derde wijnverkoper in België. Twee derden van het totale productaanbod is Belgisch.

 

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.