Aldi richt de blik op Italië | RetailDetail

Aldi richt de blik op Italië

Aldi richt de blik op Italië
Shutterstock

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

 

45 vestigingen eind dit jaar

Bagnolo Mella, Cantù, Castellanza, Curno, Peschiera del Garda, Piacenza, Rovereto, San Donà die Piave, Spilimbergo en Trento: dat zijn de tien steden en gemeenten die als eerste in Italië een vestiging van Aldi mogen verwelkomen. Het hoofdkwartier in Italië zal dan weer te vinden zijn in Verona, met in het nabije Oppeano een distributiecentrum.

 

Bij die tien vestigingen zal het echter niet blijven, want Aldi wil tegen het einde van het jaar meer dan 45 winkels openen en het aantal medewerkers bijna verdubbelen. Het mikt daarbij vooral op Noord-Italië en Toscane. Daarvoor wordt gezocht naar geschikte plaatsen, waar vestigingen kunnen komen van 1.000 tot 1.500 m², met minstens 80 parkeerplaatsen.

 

Drukke markt

Het is best verrassend dat Aldi nu pas naar Italië komt, waar naar schatting al meer dan 4.500 discountwinkels te vinden zijn. Grote concurrent Lidl is er al te vinden sinds 1992 en is er de nummer twee in het segment, na het Italiaanse Eurospin.

 

Mogelijk staan er binnenkort nog grotere veranderingen op til bij Aldi, want er zouden gesprekken aan de gang zijn om Aldi Nord en Aldi Süd opnieuw onder één dak te brengen. Aldi splitste in de jaren 1960 in twee bedrijven, omdat Theo en Karl Albrecht het niet eens geraakten over de verkoop van tabak in de winkels. Sindsdien opereren beide takken onafhankelijk van elkaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.