Aldi richt de blik op Italië | RetailDetail

Aldi richt de blik op Italië

Aldi richt de blik op Italië
Shutterstock

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

 

45 vestigingen eind dit jaar

Bagnolo Mella, Cantù, Castellanza, Curno, Peschiera del Garda, Piacenza, Rovereto, San Donà die Piave, Spilimbergo en Trento: dat zijn de tien steden en gemeenten die als eerste in Italië een vestiging van Aldi mogen verwelkomen. Het hoofdkwartier in Italië zal dan weer te vinden zijn in Verona, met in het nabije Oppeano een distributiecentrum.

 

Bij die tien vestigingen zal het echter niet blijven, want Aldi wil tegen het einde van het jaar meer dan 45 winkels openen en het aantal medewerkers bijna verdubbelen. Het mikt daarbij vooral op Noord-Italië en Toscane. Daarvoor wordt gezocht naar geschikte plaatsen, waar vestigingen kunnen komen van 1.000 tot 1.500 m², met minstens 80 parkeerplaatsen.

 

Drukke markt

Het is best verrassend dat Aldi nu pas naar Italië komt, waar naar schatting al meer dan 4.500 discountwinkels te vinden zijn. Grote concurrent Lidl is er al te vinden sinds 1992 en is er de nummer twee in het segment, na het Italiaanse Eurospin.

 

Mogelijk staan er binnenkort nog grotere veranderingen op til bij Aldi, want er zouden gesprekken aan de gang zijn om Aldi Nord en Aldi Süd opnieuw onder één dak te brengen. Aldi splitste in de jaren 1960 in twee bedrijven, omdat Theo en Karl Albrecht het niet eens geraakten over de verkoop van tabak in de winkels. Sindsdien opereren beide takken onafhankelijk van elkaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.