Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert' | RetailDetail

Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Klanten van Aldi Süd in Duitsland kunnen vanaf 12 januari een gratis magazine meenemen: 'Aldi Inspiriert', een magazine van 60 pagina's in een oplage van 1,83 miljoen exemplaren. Het verschijnt ook online op de website van Aldi Süd.

Multimedia en reizen

Inspiratie en informatie zijn de uitgangspunten van het magazine: lezers vinden er allerlei ideeën voor lifestyle en gezondheid, net zoals recepten en informatie over de herkomst van versproducten uit het assortiment van Aldi Süd. Op speciale regio-pagina's past Aldi ook de informatie per regio aan.

 

Interessant is bovendien dat het magazine ook "...spannende nieuwtjes over de onderneming Aldi Süd" zal bevatten. Voor een traditioneel gesloten organisatie als Aldi Süd is dat opmerkelijk.

 

Het magazine is ook bedoeld om klanten beter gebruik te laten maken van het multimedia-aanbod dat Aldi via Aldi Talk aanbiedt. Daarnaast heeft het blad ook aandacht voor reizen en uitstapjes, waarbij de discounter zeer waarschijnlijk ook het aanbod van Aldi Reisen onder de aandacht van de klanten zal brengen.

 

In Duitsland hebben de drogisterijketens dm, Rossmann en Müller ook al een eigen magazine, net zoals de supermarktorganisaties Edeka en Rewe. Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung is Aldi Süd evenwel de enige harddiscounter die zo'n klantenmagazine aanbiedt. Toch heeft Aldi niet de primeur: in 2007 heeft Lidl al eens een regionale test gedaan met het blad 'Ihre Woche', maar dat heeft verder geen vervolg gekregen.

 

Geen advertenties

Vier maal per jaar zal een nieuwe editie van Aldi Inspiriert in de winkels beschikbaar zijn. De titel haakt overigens goed aan bij de folder van de discounter, die Aldi Informiert heet. Op maandag 12 januari ligt de eerste editie in de winkels.

 

Opvallend: hoewel het magazine duidelijk verwijst naar het aanbod van Aldi Süd in de winkels en online (multimedia en reizen), laat Aldi Süd weten dat er geen advertenties in het magazine zullen verschijnen. Voor Albert Heijn is het blad Allerhande nochtans een miljoenenbusiness, waarbij merkfabrikanten flinke bedragen betalen om in het klantenmagazine van Albert Heijn te mogen adverteren.

 

Aldi heeft de afgelopen jaren meer merkartikelen tot de schappen toegelaten, dus is het laten financieren van dit eigen medium door leveranciers ook hier een mogelijkheid. Maar daar ziet Aldi Süd blijkbaar (voorlopig?) van af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.