Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert' | RetailDetail

Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Aldi Süd lanceert klantenmagazine 'Aldi Inspiriert'

Klanten van Aldi Süd in Duitsland kunnen vanaf 12 januari een gratis magazine meenemen: 'Aldi Inspiriert', een magazine van 60 pagina's in een oplage van 1,83 miljoen exemplaren. Het verschijnt ook online op de website van Aldi Süd.

Multimedia en reizen

Inspiratie en informatie zijn de uitgangspunten van het magazine: lezers vinden er allerlei ideeën voor lifestyle en gezondheid, net zoals recepten en informatie over de herkomst van versproducten uit het assortiment van Aldi Süd. Op speciale regio-pagina's past Aldi ook de informatie per regio aan.

 

Interessant is bovendien dat het magazine ook "...spannende nieuwtjes over de onderneming Aldi Süd" zal bevatten. Voor een traditioneel gesloten organisatie als Aldi Süd is dat opmerkelijk.

 

Het magazine is ook bedoeld om klanten beter gebruik te laten maken van het multimedia-aanbod dat Aldi via Aldi Talk aanbiedt. Daarnaast heeft het blad ook aandacht voor reizen en uitstapjes, waarbij de discounter zeer waarschijnlijk ook het aanbod van Aldi Reisen onder de aandacht van de klanten zal brengen.

 

In Duitsland hebben de drogisterijketens dm, Rossmann en Müller ook al een eigen magazine, net zoals de supermarktorganisaties Edeka en Rewe. Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung is Aldi Süd evenwel de enige harddiscounter die zo'n klantenmagazine aanbiedt. Toch heeft Aldi niet de primeur: in 2007 heeft Lidl al eens een regionale test gedaan met het blad 'Ihre Woche', maar dat heeft verder geen vervolg gekregen.

 

Geen advertenties

Vier maal per jaar zal een nieuwe editie van Aldi Inspiriert in de winkels beschikbaar zijn. De titel haakt overigens goed aan bij de folder van de discounter, die Aldi Informiert heet. Op maandag 12 januari ligt de eerste editie in de winkels.

 

Opvallend: hoewel het magazine duidelijk verwijst naar het aanbod van Aldi Süd in de winkels en online (multimedia en reizen), laat Aldi Süd weten dat er geen advertenties in het magazine zullen verschijnen. Voor Albert Heijn is het blad Allerhande nochtans een miljoenenbusiness, waarbij merkfabrikanten flinke bedragen betalen om in het klantenmagazine van Albert Heijn te mogen adverteren.

 

Aldi heeft de afgelopen jaren meer merkartikelen tot de schappen toegelaten, dus is het laten financieren van dit eigen medium door leveranciers ook hier een mogelijkheid. Maar daar ziet Aldi Süd blijkbaar (voorlopig?) van af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.