Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst” | RetailDetail

Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst”

Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst”

Twee jaar heeft Aldi Süd gewerkt aan een innovatief winkelconcept dat kwaliteit en service sterker benadrukt. Tegen 2019 wil de discounter alle filialen ombouwen naar deze nieuwe standaard. 

 

Evolutie, geen revolutie

Een koffieautomaat met fairtradekoffie, een koelmeubel met snacks en dranken, ledverlichting, een klantentoilet, een rustzone met zitbanken achter de kassa’s… Het zijn enkele opvallende elementen die klanten sinds begin mei aantreffen in het Aldi-filiaal van Unterhaching, een gemeente nabij München. 


Een nieuwe drankenzone speelt de troeven van het wijnaanbod beter uit en de verszone met groenten, fruit, vlees een maaltijdcomponenten vormt het hart van de winkel. Toch zijn de vertrouwde paletten niet verdwenen, alleen staan ze nu achter een decoratief schot. Aldi Süd presenteert een evolutie, geen revolutie. Het wil de vaste klanten niet afschrikken. 

 

Prijsimago vrijwaren

Met het nieuwe winkelconcept wil Aldi Süd zich wapenen tegen de sterkere concurrentie van servicesupermarkten. Zelfstandige handelaars en spelers zoals Rewe winnen marktaandeel terug op de prijsgerichte Duitse markt. En ook aartsrivaal Lidl heeft de lat hoger gelegd. Het gevolg is dat veel (vooral jongere) shoppers vinden dat het niet langer de moeite loont om naast hun vaste supermarkt ook nog bij Aldi langs te gaan voor koopjes. 


Waarnemers wijzen erop dat de tegenzet van Aldi Süd een gevaar inhoudt: de discounter mag z’n prijsimago niet verwaarlozen. In het pilootfiliaal liggen mango’s aan 1,59 euro en avocado’s aan 1,39 euro, prijzen die hoger liggen dan in veel andere supermarkten, schrijft Süddeutsche Zeitung. 


Foto’s van het nieuwe Aldi-concept vind je hier

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.