Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst” | RetailDetail

Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst”

Aldi Süd onthult “winkel van de toekomst”

Twee jaar heeft Aldi Süd gewerkt aan een innovatief winkelconcept dat kwaliteit en service sterker benadrukt. Tegen 2019 wil de discounter alle filialen ombouwen naar deze nieuwe standaard. 

 

Evolutie, geen revolutie

Een koffieautomaat met fairtradekoffie, een koelmeubel met snacks en dranken, ledverlichting, een klantentoilet, een rustzone met zitbanken achter de kassa’s… Het zijn enkele opvallende elementen die klanten sinds begin mei aantreffen in het Aldi-filiaal van Unterhaching, een gemeente nabij München. 


Een nieuwe drankenzone speelt de troeven van het wijnaanbod beter uit en de verszone met groenten, fruit, vlees een maaltijdcomponenten vormt het hart van de winkel. Toch zijn de vertrouwde paletten niet verdwenen, alleen staan ze nu achter een decoratief schot. Aldi Süd presenteert een evolutie, geen revolutie. Het wil de vaste klanten niet afschrikken. 

 

Prijsimago vrijwaren

Met het nieuwe winkelconcept wil Aldi Süd zich wapenen tegen de sterkere concurrentie van servicesupermarkten. Zelfstandige handelaars en spelers zoals Rewe winnen marktaandeel terug op de prijsgerichte Duitse markt. En ook aartsrivaal Lidl heeft de lat hoger gelegd. Het gevolg is dat veel (vooral jongere) shoppers vinden dat het niet langer de moeite loont om naast hun vaste supermarkt ook nog bij Aldi langs te gaan voor koopjes. 


Waarnemers wijzen erop dat de tegenzet van Aldi Süd een gevaar inhoudt: de discounter mag z’n prijsimago niet verwaarlozen. In het pilootfiliaal liggen mango’s aan 1,59 euro en avocado’s aan 1,39 euro, prijzen die hoger liggen dan in veel andere supermarkten, schrijft Süddeutsche Zeitung. 


Foto’s van het nieuwe Aldi-concept vind je hier

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.