Aldi start met online verkoop in China | RetailDetail

Aldi start met online verkoop in China

Aldi start met online verkoop in China

De Duitse discounter Aldi gaat in China vanaf deze maand enkele Duitse producten, zoals wijn, snacks en ontbijtproducten, online aanbieden. De verkoop zal lopen via Tmall Global, het verkoopplatform van Alibaba.

Made in Germany

Vanaf 20 maart zal Aldi een beperkt assortiment, mogelijk slechts één product, aanbieden bij een beperkt publiek. Vanaf 25 april moet er dan voor iedereen een uitgebreider assortiment beschikbaar zijn. In de winkel van Aldi op Tmall zullen Chinese consumenten enkele huismerken van Aldi vinden. Volgens Terry von Bibra, manager van Alibaba Europe, krijgen Chinese consumenten steeds meer interesse in Duitse producten. De stap naar China wordt uitgevoerd door Aldi Süd, dat ook de Amerikaanse, Australische en Britse winkels in handen heeft.

 

In november van vorig jaar kwam al het nieuws naar buiten dat Aldi plannen had om in China de online verkoop op te starten. Een aantal Australische leveranciers zouden toen op de hoogte gebracht zijn van de plannen. Het is dus nog maar de vraag hoe Duits de producten zijn die in China verkocht zullen worden.

 

Ook andere retailers hebben eerder via Tmall de stap gemaakt naar de Chinese consument. Amazon opende in 2015 al een webwinkel bij Tmall, alhoewel Alibaba wereldwijd de grootste concurrent is, en ook Ahold Delhaize experimenteerde een tijdje met de verkoop van Nederlandse producten op Tmall. Dat proefproject werd begin dit jaar echter al stopgezet, na ongeveer een jaar. Volgens Ahold Delhaize had het immers voldoende geleerd van het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.