Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden | RetailDetail

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.