Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden | RetailDetail

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Aldi-stichter Karl Albrecht (94) overleden

Tot op het einde was hij een levende legende: de vorige week woensdag gestorven Karl Albrecht (94). Samen met zijn in 2010 overleden broer Theo was hij de grondlegger van Aldi, de discountketen die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.

Zonder Aldi geen Lidl

Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.

 

Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht's Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.

 

Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.

 

Website Aldi Süd zwijgt over overlijden

Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.

 

Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: "Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat", aldus de officiële verklaring.

 

Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.