Aldi UK breekt alle records | RetailDetail

Aldi UK breekt alle records

Aldi UK breekt alle records

Discounters Aldi en Lidl zetten hun opmars in de Britse markt voort. Vooral Aldi UK is succesvol: in de 12 weken tot 20 juli 2014 is het marktaandeel van de discounter met een verbluffende 1,1 procentpunt gestegen.

Aldi bijna net zo groot als Waitrose

Dit blijkt uit de jongste cijfers van Kantar Worldpanel, dat de voortdurende groei van de discounters op de Britse markt nu al betitelt als 'bekende trends'. En al net zo bekend is de trend dat marktleider Tesco en het in de problemen geraakte Morrisons het meeste te lijden hebben van het discountsucces.

 

Aldi slaagde erin om de omzet in 12 weken tot 20 juli met liefst 32 procent te groeien. Met de spectaculaire 1,1 procentpunt toename van het marktaandeel is Aldi UK nu goed voor 4,8 procent van de totale verkopen aan levensmiddelen op de Britse markt. Het is een record voor Aldi, dat nu als zevende Britse retailer amper kleiner is dan 'good old' Waitrose (met een marktaandeel van 4,9 procent).

 

Waitrose wist het marktaandeel met een bovengemiddelde omzetgroei van 3,4 procent iets te verbeteren, net genoeg om het aanstormende Aldi vooralsnog nipt voor te blijven. Ook Lidl vestigde een record met 20 procent hogere verkopen in de 12-weekse periode. Het marktaandeel van Lidl is nu met 3,6 procent hoger dan ooit.

 

Nieuwe investering van 760 miljoen euro

Het record-marktaandeel en de snelle groei geeft Aldi UK zoveel vertrouwen, dat de traditioneel gesloten discounter eindelijk heeft ingestemd met een interview. Daarin geven de twee managing directors, de Brit Matthew Barnes en de Duitser Roman Heini, aan dat Aldi een nieuwe investeringsronde doet van 760 miljoen pond om verder te groeien op de Britse markt.

 

Barnes en Heini werken al 17 jaar bij Aldi, waar ze ooit begonnen als trainees. Sinds 2010 leiden zij samen de Britse operatie. De miljoeneninvestering heeft betrekking op winkelverbouwingen, zestig nieuwe winkels in 2015 en een nieuw distributiecentrum. Bovendien zal Aldi in de Londense regio een tweede gemakswinkel openen. Aldi opende in april 2013 een eerste gemakswinkel als test.

 

'Online is verre van succesvol'

De investeringen zullen tot verdere groei moeten leiden, en beide Aldi-managers verklappen nu al dat Aldi UK in september opnieuw klinkende jaarcijfers zal presenteren. Naar verwachting zullen de jaarverkopen ruim 25 procent hoger liggen, op een niveau van 6,3 miljard euro.

 

"Niemand doet wat wij doen", stelt Heini, verwijzend naar het assortiment van 1500 units, terwijl de concurrerende servicesupers ruim 40.000 units voeren. "Ik ben blij dat wij niet die gigantische complexiteit hebben van grote assortimenten en van online, wat verre van een bewezen winstgevend business model is. Bij ons draait alles om de eenvoud en we zitten dicht op de markt. Vandaar dat de offline retail nog steeds het snelst groeiend is."

 

Voor Aldi en voor Lidl is dit laatste ontegenzeggelijk waar, maar voor veel andere Britse retailers is dat zeer de vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.