Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils

Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils

Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils
Shutterstock

Aldi mag zijn huispils Buval opnieuw in het originele rode blik verkopen, ook al valt de gelijkenis met een blikje Jupiler niet te ontkennen. Dat is de uitkomst van een rechtszaak die in 2015 werd aangespannen door AB InBev en nu haar beslag kreeg.

 

Als twee druppels… pils

In 2015 was 's werelds grootste brouwer naar de rechter gestapt omdat het bedrijf vond dat het blikje van Buval, het pilsbier van discounter Aldi, veel te veel leek op dat van zijn eigen Jupiler: beide blikjes waren rood van kleur, met een zwart silhouet van een dier op een wit schild (oordeel zelf). Akkoord, Buval pakte uit met een paardenhoofd terwijl Jupiler zijn bekende stier opvoerde, maar toch… De discounter voelde de bui al hangen en besliste in allerijl om zijn bier dan maar een goudkleurig jasje aan te meten.

 

In eerste aanleg kreeg Aldi inderdaad ongelijk, tot tevredenheid van AB InBev. Maar de discounter tekende beroep aan en krijgt nu warempel gelijk. Volgens de rechter is de merknaam en niet het uitzicht van het blikje doorslaggevend. Bovendien is elke verwarring sowieso uitgesloten aangezien Aldi geen Jupiler verkoopt.

 

Buval versus Duvel

Het is meteen de tweede keer dat Aldi aan het langste eind trekt in een rechtszaak rond zijn pilsbier. Ook Duvel Moortgat was in 2015 naar de rechter gestapt omdat het vond dat de naam Buval te veel gelijkenissen vertoonde met ‘Duvel’, het vlaggenschip van de brouwerij uit Breendonk. Maar ook in dat geschil kreeg Aldi gelijk van de rechter, onder meer omdat beide bieren tot een totaal ander segment behoren.

 

Of deze nieuwe ‘overwinning’ nu ook betekent dat Buval binnenkort terugkeert in zijn oorspronkelijke rode kleur, is “nog niet beslist”, laat een woordvoerder van Aldi weten aan De Tijd. AB InBev kan trouwens nog altijd in cassatie gaan, maar ook dat is “nog niet beslist”, klinkt het in Leuven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.