Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter
Shutterstock

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

2,5 miljard euro

Het Franse Auchan heeft 36,2% van de aandelen van Sun Art Retail in handen, daarnaast zijn ook Alibaba en (op geruime afstand met 5%) de Taiwanese Ruentex Group de grote aandeelhouders. 

 

Met de investering van Alibaba, goed voor 22,4 miljard Hongkong dollar (2,5 miljard euro), wil het bedrijf volgens De Tijd verdere online mogelijkheden bekijken. Het is tevens de snelste manier voor Alibaba om zijn voetafdruk binnen voeding verder uit te breiden en om Alipay, de eigen betaaldienst, bij een nog grote publiek bekend te maken. .

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba geld pompt in offline winkels: zo is het ook aandeelhouder bij Intime Retail en Sanjiang Shopping Club. Daarnaast baat het ook de supermarktketen Hema uit, waar het vaak technologische innovaties voor het eerst uittest.

 

Alibaba en Amazon, de grote Amerikaanse rivaal, blijven zo een gelijkaardig traject uitbouwen. Nadat ze eerder allebei de online markt in hun thuisland stevig in handen kregen, investeren ze nu steeds meer in offline mogelijkheden. Zo nam Amazon voor de zomer supermarktketen Whole Foods over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top