Alibaba doet grote investering in supermarktbedrijf | RetailDetail

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter
Shutterstock

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

2,5 miljard euro

Het Franse Auchan heeft 36,2% van de aandelen van Sun Art Retail in handen, daarnaast zijn ook Alibaba en (op geruime afstand met 5%) de Taiwanese Ruentex Group de grote aandeelhouders. 

 

Met de investering van Alibaba, goed voor 22,4 miljard Hongkong dollar (2,5 miljard euro), wil het bedrijf volgens De Tijd verdere online mogelijkheden bekijken. Het is tevens de snelste manier voor Alibaba om zijn voetafdruk binnen voeding verder uit te breiden en om Alipay, de eigen betaaldienst, bij een nog grote publiek bekend te maken. .

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba geld pompt in offline winkels: zo is het ook aandeelhouder bij Intime Retail en Sanjiang Shopping Club. Daarnaast baat het ook de supermarktketen Hema uit, waar het vaak technologische innovaties voor het eerst uittest.

 

Alibaba en Amazon, de grote Amerikaanse rivaal, blijven zo een gelijkaardig traject uitbouwen. Nadat ze eerder allebei de online markt in hun thuisland stevig in handen kregen, investeren ze nu steeds meer in offline mogelijkheden. Zo nam Amazon voor de zomer supermarktketen Whole Foods over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.