Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit | RetailDetail

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit
Shutterstock.com

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.

 

Apart commercieel beleid

Dat Carrefour en Système U exclusieve onderhandelingen voerden, raakte eind april al bekend. Nu hebben ze hun samenwerkingsovereenkomst ook echt ondertekend, die slaat op de inkoop van de grootste nationale en internationale merken in Frankrijk en in het buitenland en voorziet versterkte engagementen ten voordele van de Franse landbouwproducenten. Het akkoord is wel nog onderworpen aan een voorafgaande kennisgeving aan de mededingingsautoriteit.

 

Het partnerschap zal effectief worden vanaf de onderhandelingen voor het jaar 2019. Wel zullen Carrefour en Système U elk hun eigen commercieel en promotioneel beleid blijven voeren. Alleszins wordt de nieuwe alliantie de grootste inkooppartij in Frankrijk, goed voor een marktaandeel van ongeveer 35%. Daarmee is ze groter dan die andere inkoopalliantie die bij onze zuiderburen in de maak is, namelijk tussen Casino en Auchan. Franse foodretailers zijn verwikkeld in een heftige concurrentiestrijd en voelen de hete adem van Amazon in de nek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.