Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada | RetailDetail

Alpro verkiest lokale soja

Alpro verkiest lokale soja
Foto Alpro

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Nederland plukt mee de vruchten.

Duurzaamheid

Voor Alpro is duurzaamheid een belangrijk thema: de producent tracht sojabonen zoveel mogelijk lokaal aan te kopen. Zo verwerkt Alpro in zijn fabriek in het Franse Issenheim alleen nog bonen die op Franse bodem werden geteeld. In Nederland wordt samengewerkt met een vijftigtal landbouwers, die tezamen 170 ha bewerken. Deze zomer was er ook al de eerste oogst van honderd ton van een vijftal Belgische landbouwers die op professionele sojateelt waren overgeschakeld

 

Door de lokale productie is Alpro er ook zeker van dat de bonen niet genetisch gemodificeerd zijn. Voor producten uit de Verenigde Staten, Argentinië of Brazilië kan die garantie niet worden gegeven. Bovendien zorgt de korte afstand tussen de productie- en de verwerkingsplaats voor een lagere ecologische voetafdruk. 

 

Aanpassen

De sojateelt in België en Nederland moet wel worden aangepast aan de lokale omstandigheden: soja is immers een subtropische plant die hier in principe te weinig zon krijgt om af te rijpen en te weinig opbrengt in vergelijking met bijvoorbeeld graan of maïs. Daarom zijn alleen vroeg afrijpende rassen geschikt voor de sojateelt in de lage landen.

 

Globaal kocht Alpro deze zomer niettemin al 50% van de conventionele bonen en 100% van de biologische bonen in Europa aan. Ze kwamen hoofdzakelijk uit Frankrijk en ook uit Italië, Oostenrijk en Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.