Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens | RetailDetail

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens
Shutterstock

Na de overname van Whole Foods in de Verenigde Staten is Amazon niet van plan om de Europese markt ongemoeid te laten. Zo zou er al contact geweest zijn met Franse en Britse ketens; E.Leclerc bevestigde de interesse al.

Geen positief antwoord

Volgens de Franse krant Le Monde zocht Amazon al contact met Casino, Intermarché en Système U in Frankrijk, en met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt niet enkel gedacht aan een overname, maar is ook een samenwerking mogelijk.

 

Tot nu toe kreeg Amazon echter overal nul op het rekest. “Het heeft iedereen benaderd, maar kreeg geen positief antwoord", zegt een bron in de sector volgens De Tijd. “Amazon benadert supermarktgroepen om gebruik te kunnen maken van hun aankoopkracht. Die heeft het zelf niet. Bovendien kennen wij de klant via onze winkels. Amazon is duidelijk geïnteresseerd, maar dat is daarom niet wederzijds. Amazon is onze vriend niet: zijn doel is ons op te eten. Wij gaan de deur niet openzetten en het menu geven.”

 

In het Verenigd Koninkrijk wil Amazon het alvast over een andere boeg gooien: daar is het van plan om in Londen eigen winkels te openen. In Frankrijk staat dan weer een nieuw distributiecentrum in de steigers. Het zal te vinden zijn in Parijs en wordt het zesde - en meteen het grootste - distributiecentrum van het bedrijf in Frankrijk. Eerder werd Amazon trouwens ook al aan Carrefour gelinkt, maar het is niet duidelijk of het ook daar contact heeft gezocht.

 

Vast staat alleszins dat de foodsector sinds de overname van Whole Foods door Amazon nog zenuwachtiger is geworden. Zelfs een anonieme tweet zonder enige grond van waarheid kan zo plots wereldnieuws worden en beurskoersen opstuwen, zoals het 'gerucht' over de overname van Kroger door Ahold Delhaize gisteren nog demonstreerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.