Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens
Shutterstock

Na de overname van Whole Foods in de Verenigde Staten is Amazon niet van plan om de Europese markt ongemoeid te laten. Zo zou er al contact geweest zijn met Franse en Britse ketens; E.Leclerc bevestigde de interesse al.

Geen positief antwoord

Volgens de Franse krant Le Monde zocht Amazon al contact met Casino, Intermarché en Système U in Frankrijk, en met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt niet enkel gedacht aan een overname, maar is ook een samenwerking mogelijk.

 

Tot nu toe kreeg Amazon echter overal nul op het rekest. “Het heeft iedereen benaderd, maar kreeg geen positief antwoord", zegt een bron in de sector volgens De Tijd. “Amazon benadert supermarktgroepen om gebruik te kunnen maken van hun aankoopkracht. Die heeft het zelf niet. Bovendien kennen wij de klant via onze winkels. Amazon is duidelijk geïnteresseerd, maar dat is daarom niet wederzijds. Amazon is onze vriend niet: zijn doel is ons op te eten. Wij gaan de deur niet openzetten en het menu geven.”

 

In het Verenigd Koninkrijk wil Amazon het alvast over een andere boeg gooien: daar is het van plan om in Londen eigen winkels te openen. In Frankrijk staat dan weer een nieuw distributiecentrum in de steigers. Het zal te vinden zijn in Parijs en wordt het zesde - en meteen het grootste - distributiecentrum van het bedrijf in Frankrijk. Eerder werd Amazon trouwens ook al aan Carrefour gelinkt, maar het is niet duidelijk of het ook daar contact heeft gezocht.

 

Vast staat alleszins dat de foodsector sinds de overname van Whole Foods door Amazon nog zenuwachtiger is geworden. Zelfs een anonieme tweet zonder enige grond van waarheid kan zo plots wereldnieuws worden en beurskoersen opstuwen, zoals het 'gerucht' over de overname van Kroger door Ahold Delhaize gisteren nog demonstreerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30% van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Back to top