Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk | RetailDetail

Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk

Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk
Foto: Andriy Blokhin / Shutterstock.com

Amazon bevestigt nogmaals zijn ambities in fooddistributie, dit keer bij monde van Frans directeur Frédéric Duval. Ook in Frankrijk wil de Amerikaanse e-tailreus heel graag zijn boodschappenservice lanceren.

 

In gesprek met Système U en anderen

Voedings- en versdistributie is een belangrijke groeipool voor Amazon, geeft Duval aan in een interview met Journal du Dimanche. Al sinds de lancering van Amazon Fresh in de Verenigde Staten in september 2016 zet de retailer er sterk op in en met de overname van Whole Foods is die ambitie in een nieuwe fase gekomen, zegt de topman voor Frankrijk. 

 

Amazon heeft veel zin om de dienst ook in Frankrijk te lanceren, klinkt het, al voegt hij er meteen aan toe dat alles op zijn tijd zal gebeuren en dat daar wel aanzienlijke investeringen mee gemoeid gaan. Toch lijken er concrete stappen in de richting te worden gezet: supermarktgroep Système U maakte vorige week bekend dat het in gesprek is met Amazon rond een eventuele samenwerking.

 

Ook Frans minister van Financiën Bruno Le Maire laat in het zondagsblad optekenen dat er verschillende gesprekken gaande zijn tussen Amazon en Franse spelers uit de voedingssector. Hij heet Amazon dan ook van harte welkom in het land, zeker nu de Amerikaanse technologiereus van plan is om dit jaar 2000 nieuwe medewerkers aan te werven, op alle functieniveaus en voor onbepaalde duur.

 

Vrede gesloten met fiscus

Sinds zijn komst in 2010 heeft Amazon in Frankrijk naar eigen zeggen al ruim twee miljard euro geïnvesteerd en onlangs is het ook tot een vergelijk gekomen met de Franse fiscus, die de Amerikanen beschuldigde van belastingsontduiking en bijna 200 miljoen euro eiste.

 

In afwachting van een echte online boodschappendienst - inclusief verse voedingswaren - onderstreept Duval in het interview verder nog het bestaan van abonnementsdienst Prime voor kruidenierswaren en Amazon Prime Now voor extra snelle levering in de Parijse regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.