Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren | RetailDetail

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren
Foto: Amazon

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

 

Shipping With Amazon neemt postbedrijven werk af

Wat er al lang aan zit te komen, wordt dit jaar een feit: Amazon neemt de logistiek voor eigen leveringen en van partners op Amazon Marketplace helemaal voor eigen rekening. De webgigant gaat pakjes voor leveringen zelf met busjes bij de platformhandelaars oppikken om ze vervolgens bij klanten thuis te leveren. In eerste instantie wordt de dienst, die Shipping With Amazon zal heten, enkel uitgerold in Los Angeles. Meer steden zouden volgens The Wall Street Journal nog dit jaar volgen. Om dat waar te maken, heeft Amazon al een hele vloot vrachtwagens, busjes en zelfs veertig transportvliegtuigen klaarstaan. 

 

Voorheen konden handelaars op de Amazon-marktplaats beroep doen op het bedrijf om hun producten in de opslagcentra te bewaren en voor de orderverwerking en verzending van pakketjes, maar de eigenlijke levering werd doorgaans uitbesteed aan postbedrijven. Op die manier trekt het bedrijf van Jeff Bezos nog meer macht naar zich toe en slaat het logistiekdienstverleners zoals UPS en FedEx over.

 

Boodschappen binnen de twee uur thuisgeleverd 

Ook in het leveren van voedingswaren zet Amazon een nieuwe stap: dit jaar wil de reus uit Seattle thuislevering van bestellingen bij supermarktketen Whole Foods Market uitrollen in de Verenigde Staten. Het start nu al met levering binnen de twee uur via het lidmaatschapsprogramma Prime Now in de regio’s in Austin (Texas), Cincinnati (Ohio), Dallas (Texas) en Virginia Beach. De dienst is gratis voor bestellingen vanaf 35 dollar, maar klanten met meer haast kunnen ook ultrasnelle levering (binnen het uur) vragen als ze daar 7,99 dollar voor willen neertellen.

 

Klanten krijgen daarvoor de keuze uit een selectie van het Whole Foods Market-assortiment, volgens Amazon bestaande uit bestsellers waaronder verse producten, vlees, vis en zeevruchten, maar ook dagelijkse producten en lokale producten van Whole Foods Market. “We zijn blij onze klanten het gemak van gratis levering binnen de twee uur te kunnen bezorgen via Prime Now en ze zo toegang te geven tot duizenden natuurlijke en biologische kruidenierswaren en lokaal geproduceerde favorieten”, aldus John Mackey, medeoprichter en CEO van Whole Foods Market. “Samen hebben we de prijzen van veel producten al verlaagd en dit aanbod maakt het leven van Prime-klanten nog makkelijker.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.