Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren | RetailDetail

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren
Foto: Amazon

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

 

Shipping With Amazon neemt postbedrijven werk af

Wat er al lang aan zit te komen, wordt dit jaar een feit: Amazon neemt de logistiek voor eigen leveringen en van partners op Amazon Marketplace helemaal voor eigen rekening. De webgigant gaat pakjes voor leveringen zelf met busjes bij de platformhandelaars oppikken om ze vervolgens bij klanten thuis te leveren. In eerste instantie wordt de dienst, die Shipping With Amazon zal heten, enkel uitgerold in Los Angeles. Meer steden zouden volgens The Wall Street Journal nog dit jaar volgen. Om dat waar te maken, heeft Amazon al een hele vloot vrachtwagens, busjes en zelfs veertig transportvliegtuigen klaarstaan. 

 

Voorheen konden handelaars op de Amazon-marktplaats beroep doen op het bedrijf om hun producten in de opslagcentra te bewaren en voor de orderverwerking en verzending van pakketjes, maar de eigenlijke levering werd doorgaans uitbesteed aan postbedrijven. Op die manier trekt het bedrijf van Jeff Bezos nog meer macht naar zich toe en slaat het logistiekdienstverleners zoals UPS en FedEx over.

 

Boodschappen binnen de twee uur thuisgeleverd 

Ook in het leveren van voedingswaren zet Amazon een nieuwe stap: dit jaar wil de reus uit Seattle thuislevering van bestellingen bij supermarktketen Whole Foods Market uitrollen in de Verenigde Staten. Het start nu al met levering binnen de twee uur via het lidmaatschapsprogramma Prime Now in de regio’s in Austin (Texas), Cincinnati (Ohio), Dallas (Texas) en Virginia Beach. De dienst is gratis voor bestellingen vanaf 35 dollar, maar klanten met meer haast kunnen ook ultrasnelle levering (binnen het uur) vragen als ze daar 7,99 dollar voor willen neertellen.

 

Klanten krijgen daarvoor de keuze uit een selectie van het Whole Foods Market-assortiment, volgens Amazon bestaande uit bestsellers waaronder verse producten, vlees, vis en zeevruchten, maar ook dagelijkse producten en lokale producten van Whole Foods Market. “We zijn blij onze klanten het gemak van gratis levering binnen de twee uur te kunnen bezorgen via Prime Now en ze zo toegang te geven tot duizenden natuurlijke en biologische kruidenierswaren en lokaal geproduceerde favorieten”, aldus John Mackey, medeoprichter en CEO van Whole Foods Market. “Samen hebben we de prijzen van veel producten al verlaagd en dit aanbod maakt het leven van Prime-klanten nog makkelijker.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.