Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market | RetailDetail

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Grootste aankoop ooit

Whole Foods Market is een keten met meer dan 460 vestigingen die gespecialiseerd is in bioproducten en bijna 100.000 mensen tewerk stelt. Ondanks zijn niche is het een van de dertig grootste retailers in de VS, maar de keten is ook actief in Canada en het Verenigd Koninkrijk.

 

Amazon betaalt 13,7 miljard dollar (12,5 miljard euro) voor de keten, dat is meer dan anderhalve keer de huidige beurswaarde en meteen het grootste bedrag dat Amazon ooit betaalde voor een overname. Als Amazon erin slaagt om de winkels van Whole Foods in te zetten als afhaalpunten en omgekeerd fysieke klanten (nog) meer naar de webshop kan lokken, heeft het mogelijk een gouden zet gedaan.

 

Niet nieuw, maar...

Helemaal nieuw is Amazon niet in de de fysieke winkelstraat - denk aan zijn boekwinkelketen - maar dit is toch de grootste stap die de e-commercereus al buiten het internet gezet heeft. Het resultaat voor de fysieke winkelketens mag er wezen: de koers van Ahold Delhaize ging al met 10% omlaag, Walmart moest 5% inleveren en ook Target krijgt vette rode cijfers achter zijn naam.

 

Volgens kenners had Amazon vorig jaar al interesse in Whole Foods, maar toen ging de deal uiteindelijk niet door. Een aantal kortetermijnaandeelhouders, zoals hefboomfonds Jana, wilde echter dringend waar voor zijn geld, en daar is de directie dus nu ook voor gezwicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.