Amazon stopt (niet) met boodschappendienst Pantry

Kristen Prahl / Shutterstock.com

Amazon stopt met zijn boodschappendienst Pantry. Maar dat betekent niet dat Jeff Bezos opgeeft, wel integendeel… De boodschappendienst wordt nu nog sneller en goedkoper.

 

Alles op een hoop

Amazon trekt de stekker uit Pantry, de service waarbij klanten sinds 2014 kruidenierswaren en niet-gekoelde boodschappen kunnen bestellen bij de e-commercespeler. Opgericht om consumenten niet langer te laten zeulen met zware bulkaankopen, zoals toiletpapier en frisdrank, en herhaalde boodschappen te vergemakkelijken, biedt het Prime-leden thuislevering binnen de één tot vier dagen voor dozen tot 20 kilo.


Oorspronkelijk betaalden klanten tot 5,99 dollar bezorgkost per bestelling, afhankelijk van gewicht en grootte, maar vanaf 2018 werd het een abonnementsdienst: leden betalen maandelijks 5 dollar extra (bovenop hun Prime-lidmaatschap) en kunnen dan onbeperkt boodschappen bestellen – weliswaar met een minimumorder van 40 dollar. Bestellingen onder die limiet, of klanten zich niet hadden geabonneerd op Pantry, betaalde 7,99 dollar.


De e-commercereus gooit het nu echter over een andere boeg: het assortiment kruidenierswaren wordt gewoon geïntegreerd in de rest van het aanbod. Er is dus geen apart lidmaatschap meer nodig, noch bepaalde minima of maxima. Amerikanen kunnen hun toiletpapier en spaghettisaus voortaan gewoon mee bestellen met hun boeken en kinderspeelgoed. 

 

Geen nut meer

De coronapandemie speelt zeker een rol in die beslissing, toen het belang van Amazon als boodschappenleverancier duidelijk bleek, maar het bestaan van Pantry als aparte dienst is ook gewoon overbodig geworden, gezien de sterke expansie van Amazon in de voorbije jaren. In 2019 werd de levering van verse voeding via Amazon Fresh bijvoorbeeld toch al gratis voor Prime-leden.


Dankzij het fysieke winkelnetwerk van Whole Foods en sinds vorig jaar Amazon Fresh-supermarkten gebeurt levering bij bestellingen van meer dan 35 dollar op heel wat plaatsen bovendien niet alleen gratis, maar ook nog eens binnen de twee uur. Daarenboven voelt het bedrijf de hete adem van Walmart+ in de nek, de nieuwe Prime-concurrent van Walmart die voor een jaarlijkse som bezorging op de dag zelf belooft.


Of zoals een woordvoerder zei aan Bloomberg: “We hebben besloten om de Amazon Pantry-selectie over te dragen aan de Amazon.com-hoofdwinkel, zodat klanten alledaagse huishoudelijke producten sneller kunnen krijgen, zonder extra abonnement of aankoopverplichting.”