Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten | RetailDetail

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten
Shutterstock

Het koude weer dat momenteel een groot stuk van de Verenigde Staten in de ban heeft, kan slecht nieuws betekenen voor de prijzen van citrusvruchten en fruitsappen. Producent Florida kreunt immers ook onder het slechte weer.

 

Slechtste oogst in 70 jaar

De zuidoostelijke staat Florida is een van de grootste producenten van citrusvruchten ter wereld, maar ook die krijgt uitzonderlijk te maken met heel wat sneeuw en ijs. Het is er momenteel zelfs kouder dan in Alaska. Daardoor bevriezen de citrusbomen, wat zorgt voor een kleinere oogst van onder andere sinaasappelen. Die oogst was al bijzonder laag, na de doorkomst van orkaan Irma in oktober. Toen al werd gezegd dat Florida de kleinste oogst zou kennen sinds 1946. Het koude weer van de voorbije maanden zorgt er nu voor dat de resultaten nog slechter zijn.

 

Bovendien is ook in Californië, die andere belangrijke producent van citrusvruchten in de Verenigde Staten, de oogst beneden alle peil. Daar heeft een combinatie van jarenlange droogte en plotse zware regenval in de lente ervoor gezorgd dat heel wat bloesems beschadigd zijn.

 

Prijsstijgingen

Die slechte oogsten zullen bij ons vooral effect hebben op de prijzen van de fruitsappen. Zo komt 40 % van alle sinaasappelsap ter wereld uit Florida. Voorlopig heeft het nieuws nog niet geleid tot prijsstijgingen, maar dat kan volgens VRT NWS niet uitblijven.

 

Landen als Spanje en Mexico, die naast Brazilië, China en India, ook heel wat citrusvruchten produceren zullen dan weer profiteren van de lage oogst in de Verenigde Staten, aangezien wordt verwacht dat zij de tekorten zo goed mogelijk opvangen.

 

Voor sappen op basis van concentraat zal het prijsverschil beperkt blijven, omdat het concentraat bevroren wordt bewaard en er dus nog voorraad voorhanden is. Bovendien daalt de vraag naar sinaasappelsap al jaren, waardoor de prijs sowieso al gedrukt wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.