Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev | RetailDetail

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

De Amerikaanse overheid heeft haar goedkeuring gegeven voor de fusie tussen bierbedrijven SABMiller en AB InBev. Aan de goedkeuring zijn wel enkele voorwaarden verbonden, zoals de verkoop van MillerCoors.

Wachten op China

“Met de overeenkomst van vandaag hebben we een significante stap voorwaarts gezet naar de transactie die ’s werelds grootste, echt wereldwijde brouwer zal creëren”, zegt AB InBev-topman Carlos Brito in een persbericht.

 

Om de fusie rond te krijgen moet SABMiller wel de Amerikaanse activiteiten van MillerCoors afstoten en onderbrengen bij Molson Coors. Bovendien mag Anheuser-Busch geen distributeur overnemen als het op die manier meer dan 10 procent van zijn jaarlijkse biervolume in de VS verdeelt via distributeurs die volledig eigendom zijn van het bedrijf. Zo wil de mededingingsautoriteit vermijden dat kleinere biermerken worden weggedrukt door de fusie van SABMiller en AB InBev. Anheuser-Busch mag ook geen enkel groothandelscontract stopzetten als gevolg van de fusie.

 

Met de goedkeuring in de Verenigde Staten moet het nu enkel nog wachten op groen licht in China. Als dat er komt, dan kan de deal afgerond worden. AB InBev en SABMiller hopen de fusie in de tweede helft van 2016 te voltooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.