Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev | RetailDetail

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

De Amerikaanse overheid heeft haar goedkeuring gegeven voor de fusie tussen bierbedrijven SABMiller en AB InBev. Aan de goedkeuring zijn wel enkele voorwaarden verbonden, zoals de verkoop van MillerCoors.

Wachten op China

“Met de overeenkomst van vandaag hebben we een significante stap voorwaarts gezet naar de transactie die ’s werelds grootste, echt wereldwijde brouwer zal creëren”, zegt AB InBev-topman Carlos Brito in een persbericht.

 

Om de fusie rond te krijgen moet SABMiller wel de Amerikaanse activiteiten van MillerCoors afstoten en onderbrengen bij Molson Coors. Bovendien mag Anheuser-Busch geen distributeur overnemen als het op die manier meer dan 10 procent van zijn jaarlijkse biervolume in de VS verdeelt via distributeurs die volledig eigendom zijn van het bedrijf. Zo wil de mededingingsautoriteit vermijden dat kleinere biermerken worden weggedrukt door de fusie van SABMiller en AB InBev. Anheuser-Busch mag ook geen enkel groothandelscontract stopzetten als gevolg van de fusie.

 

Met de goedkeuring in de Verenigde Staten moet het nu enkel nog wachten op groen licht in China. Als dat er komt, dan kan de deal afgerond worden. AB InBev en SABMiller hopen de fusie in de tweede helft van 2016 te voltooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.