Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen | RetailDetail

Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Doug Rauch, de voormalige president van het Amerikaanse Trader Joe's, gaat volgend jaar van start met een nieuw concept. Dat zal Daily Table heten en producten verkopen die eigenlijk al over datum zijn of niet meer gewenst zijn door andere ketens. Zo wil hij eten dat anders weggegooid zou worden toch een tweede leven geven, door het tegen een lage prijs te verkopen.

40 procent voedsel bij afval

In de Verenigde Staten wordt momenteel ongeveer veertig procent van het voedsel simpelweg in de vuilnisbak gekieperd. Om die afvalberg terug te schroeven, zijn er de laatste jaren al enkele initiatieven voorgesteld en nu komt Doug Rauch met zijn eigen project.

 

Daily Table zal voedsel verkopen dat nog perfect eetbaar is, maar dat om bepaalde redenen door andere winkels of producenten toch bij het vuilnis zou worden gezet. Denk daarbij maar aan groenten en fruit die een iets minder verse aanblik hebben, maar waar eigenlijk niets mis mee is.

 

Verwerken in maaltijden

Daily Table zal niet enkel producten verkopen die al over datum zijn, het zal die producten ook zelf gebruiken om maaltijden klaar te maken. De tactiek om voedsel dat over datum is te gebruiken om maaltijden te bereiden is niet nieuw, volgens Rauch.

 

"Voedselbanken bijvoorbeeld doen het al jaren. Ik kan zelfs zeggen, zonder namen te noemen, dat één van de grootste en bekendste merken in de nationale voedselindustrie producten uit hun eigen winkels recupereert, klaarmaakt en de volgende dag aanbiedt aan zijn klanten. Dat is wat wij ook willen doen", vertelt hij in een interview met NPR, de publieke radio-omroep van de Verenigde Staten.

 

Grote uitdaging

Rauch gelooft dan ook niet dat klanten een probleem zullen hebben met het gebruiken van het voedsel, zolang er eerlijk over gesproken wordt. Rauch ziet Daily Table uiteindelijk dan ook als een sociaal project. "Dit gaat over het aanpakken van een grote sociale uitdaging, die een tsunami kan veroorzaken in de gezondheidszorg als we er niets aan doen."

 

"Ik zie Daily Table niet als de enige oplossing – er bestaan al geweldige innovatieve ideeën – maar ik denk wel dat het er deel van uitmaakt", besluit hij bij NPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.