Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Doug Rauch, de voormalige president van het Amerikaanse Trader Joe's, gaat volgend jaar van start met een nieuw concept. Dat zal Daily Table heten en producten verkopen die eigenlijk al over datum zijn of niet meer gewenst zijn door andere ketens. Zo wil hij eten dat anders weggegooid zou worden toch een tweede leven geven, door het tegen een lage prijs te verkopen.

40 procent voedsel bij afval

In de Verenigde Staten wordt momenteel ongeveer veertig procent van het voedsel simpelweg in de vuilnisbak gekieperd. Om die afvalberg terug te schroeven, zijn er de laatste jaren al enkele initiatieven voorgesteld en nu komt Doug Rauch met zijn eigen project.

 

Daily Table zal voedsel verkopen dat nog perfect eetbaar is, maar dat om bepaalde redenen door andere winkels of producenten toch bij het vuilnis zou worden gezet. Denk daarbij maar aan groenten en fruit die een iets minder verse aanblik hebben, maar waar eigenlijk niets mis mee is.

 

Verwerken in maaltijden

Daily Table zal niet enkel producten verkopen die al over datum zijn, het zal die producten ook zelf gebruiken om maaltijden klaar te maken. De tactiek om voedsel dat over datum is te gebruiken om maaltijden te bereiden is niet nieuw, volgens Rauch.

 

"Voedselbanken bijvoorbeeld doen het al jaren. Ik kan zelfs zeggen, zonder namen te noemen, dat één van de grootste en bekendste merken in de nationale voedselindustrie producten uit hun eigen winkels recupereert, klaarmaakt en de volgende dag aanbiedt aan zijn klanten. Dat is wat wij ook willen doen", vertelt hij in een interview met NPR, de publieke radio-omroep van de Verenigde Staten.

 

Grote uitdaging

Rauch gelooft dan ook niet dat klanten een probleem zullen hebben met het gebruiken van het voedsel, zolang er eerlijk over gesproken wordt. Rauch ziet Daily Table uiteindelijk dan ook als een sociaal project. "Dit gaat over het aanpakken van een grote sociale uitdaging, die een tsunami kan veroorzaken in de gezondheidszorg als we er niets aan doen."

 

"Ik zie Daily Table niet als de enige oplossing – er bestaan al geweldige innovatieve ideeën – maar ik denk wel dat het er deel van uitmaakt", besluit hij bij NPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top