Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Doug Rauch, de voormalige president van het Amerikaanse Trader Joe's, gaat volgend jaar van start met een nieuw concept. Dat zal Daily Table heten en producten verkopen die eigenlijk al over datum zijn of niet meer gewenst zijn door andere ketens. Zo wil hij eten dat anders weggegooid zou worden toch een tweede leven geven, door het tegen een lage prijs te verkopen.

40 procent voedsel bij afval

In de Verenigde Staten wordt momenteel ongeveer veertig procent van het voedsel simpelweg in de vuilnisbak gekieperd. Om die afvalberg terug te schroeven, zijn er de laatste jaren al enkele initiatieven voorgesteld en nu komt Doug Rauch met zijn eigen project.

 

Daily Table zal voedsel verkopen dat nog perfect eetbaar is, maar dat om bepaalde redenen door andere winkels of producenten toch bij het vuilnis zou worden gezet. Denk daarbij maar aan groenten en fruit die een iets minder verse aanblik hebben, maar waar eigenlijk niets mis mee is.

 

Verwerken in maaltijden

Daily Table zal niet enkel producten verkopen die al over datum zijn, het zal die producten ook zelf gebruiken om maaltijden klaar te maken. De tactiek om voedsel dat over datum is te gebruiken om maaltijden te bereiden is niet nieuw, volgens Rauch.

 

"Voedselbanken bijvoorbeeld doen het al jaren. Ik kan zelfs zeggen, zonder namen te noemen, dat één van de grootste en bekendste merken in de nationale voedselindustrie producten uit hun eigen winkels recupereert, klaarmaakt en de volgende dag aanbiedt aan zijn klanten. Dat is wat wij ook willen doen", vertelt hij in een interview met NPR, de publieke radio-omroep van de Verenigde Staten.

 

Grote uitdaging

Rauch gelooft dan ook niet dat klanten een probleem zullen hebben met het gebruiken van het voedsel, zolang er eerlijk over gesproken wordt. Rauch ziet Daily Table uiteindelijk dan ook als een sociaal project. "Dit gaat over het aanpakken van een grote sociale uitdaging, die een tsunami kan veroorzaken in de gezondheidszorg als we er niets aan doen."

 

"Ik zie Daily Table niet als de enige oplossing – er bestaan al geweldige innovatieve ideeën – maar ik denk wel dat het er deel van uitmaakt", besluit hij bij NPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top