Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Amerikaanse keten gaat producten over datum verkopen

Doug Rauch, de voormalige president van het Amerikaanse Trader Joe's, gaat volgend jaar van start met een nieuw concept. Dat zal Daily Table heten en producten verkopen die eigenlijk al over datum zijn of niet meer gewenst zijn door andere ketens. Zo wil hij eten dat anders weggegooid zou worden toch een tweede leven geven, door het tegen een lage prijs te verkopen.

40 procent voedsel bij afval

In de Verenigde Staten wordt momenteel ongeveer veertig procent van het voedsel simpelweg in de vuilnisbak gekieperd. Om die afvalberg terug te schroeven, zijn er de laatste jaren al enkele initiatieven voorgesteld en nu komt Doug Rauch met zijn eigen project.

 

Daily Table zal voedsel verkopen dat nog perfect eetbaar is, maar dat om bepaalde redenen door andere winkels of producenten toch bij het vuilnis zou worden gezet. Denk daarbij maar aan groenten en fruit die een iets minder verse aanblik hebben, maar waar eigenlijk niets mis mee is.

 

Verwerken in maaltijden

Daily Table zal niet enkel producten verkopen die al over datum zijn, het zal die producten ook zelf gebruiken om maaltijden klaar te maken. De tactiek om voedsel dat over datum is te gebruiken om maaltijden te bereiden is niet nieuw, volgens Rauch.

 

"Voedselbanken bijvoorbeeld doen het al jaren. Ik kan zelfs zeggen, zonder namen te noemen, dat één van de grootste en bekendste merken in de nationale voedselindustrie producten uit hun eigen winkels recupereert, klaarmaakt en de volgende dag aanbiedt aan zijn klanten. Dat is wat wij ook willen doen", vertelt hij in een interview met NPR, de publieke radio-omroep van de Verenigde Staten.

 

Grote uitdaging

Rauch gelooft dan ook niet dat klanten een probleem zullen hebben met het gebruiken van het voedsel, zolang er eerlijk over gesproken wordt. Rauch ziet Daily Table uiteindelijk dan ook als een sociaal project. "Dit gaat over het aanpakken van een grote sociale uitdaging, die een tsunami kan veroorzaken in de gezondheidszorg als we er niets aan doen."

 

"Ik zie Daily Table niet als de enige oplossing – er bestaan al geweldige innovatieve ideeën – maar ik denk wel dat het er deel van uitmaakt", besluit hij bij NPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top