Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020 | RetailDetail

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020
Shutterstock

Volgens een analyse van LZ Retailytics zal de Duitse discounter Aldi tegen 2020 het tweede grootste supermarktbedrijf zijn in Europa en grote merken als Carrefour, Tesco en Metro achter zich laten.

Opmars geholpen door online verkopers

Het onderzoeksbureau stelt in zijn analyse dat de traditionele ketens de komende jaren nog verder onder druk zullen komen staan door de evolutie van discounters Aldi en Lidl, en bovendien nog eens extra marktaandeel verliezen aan online diensten, zoals Amazon Fresh.

 

Vorig jaar stond Aldi nog op de vijfde plaats in Europa, maar LZ Retailytics stelt dat het dit jaar al Tesco zal voorbijsteken, omdat die de gevolgen moet dragen van de brexit en het zwakke pond. In 2019 moet Aldi dan de Metro Group achter zich laten. Door de splitsing van dat bedrijf, kan dat bovendien ook vroeger gebeuren.

 

In 2020 wordt Carrefour, dat momenteel op plaats twee staat, de volgende prooi van Aldi. Het zal wel nog steeds de Schwarz Group, het moederbedrijf van Kaufland en Lidl, voor zich moeten dulden. Die blijft met voorsprong de grootste.

 

Ook in België hebben de discounters nog een fikse groeimarge. Dat stelde enkele dagen geleden de Boston Consulting Group nog. In België hebben die discounters momenteel 23 procent marktaandeel in handen, terwijl dat in andere Europese landen soms zelfs fiks boven 40 procent is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.