Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog
Foto Colruyt Group

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Scherpere concurrentie

Na eerder teleurstellende halfjaarresultaten kreeg het beleid van Colruyt Group kritiek en incasseerde het aandeel zware klappen. Steeds meer beurshuizen vinden het aandeel te duur voor wat het is. Hun analyse? Het aanhouden van de laagsteprijsgarantie zal de retailer steeds meer geld kosten als gevolg van scherpere concurrentie (Ahold Delhaize heeft al prijsverlagingen aangekondigd), slimme promotie-acties bij concurrenten en de aanwezigheid van A-merken bij Aldi en Lidl.

 

Aangezien Colruyt reageert op élke promotie bij élke concurrent moet het steeds vaker de prijzen verlagen en kan het prijsverhogingen die fabrikanten doorvoeren niet volledig doorrekenen aan de consument, met krimpende marges als resultaat. Bovendien zijn de groeiverwachtingen op de Belgische markt zeer beperkt - en beleggers verwachten nu eenmaal groei.

 

Een lastige situatie, aangezien die laagsteprijsgarantie de kern is van de positionering voor de Colruyt Laagste Prijzen-winkels. Op een analistenmeeting gisteren bevestigde Colruyt Group dan ook dat het niet zal afwijken van zijn laagsteprijzenpolitiek, ook niet als concurrenten een echte prijsoorlog zouden beginnen. Volgens de Prijsbarometer van Colruyt is Albert Heijn nog altijd ongeveer 12% duurder dan Colruyt Laagste Prijzen. Delhaize is 11% duurder, Carrefour 8 à 10%, Aldi 12% en Lidl komt het dichtst in de buurt met een prijskloof van 7 à 8%.

 

Kosten besparen

Geen koerswijziging dus, maar die prijspositie aanhouden kost geld. Waar denkt Colruyt dat te vinden? Door kosten te besparen zonder investeringen terug te schroeven: op de kleintjes letten, heet dat. Eén piste is verdere automatisering, vooral in de distributiecentra. Hierdoor kan het bedrijf de aangroei van het personeelsbestand beperken. De groei van het aantal werknemers vertraagt nu al, geeft de groep mee.

 

Het is vooral in nieuwe winkels dat er noodzakelijkerwijs medewerkers bijkomen, en ook in die winkels sleutelt Colruyt aan de productiviteit. De gemiddelde oppervlakte van een Colruytwinkel zal dalen, zegt het bedrijf: van gemiddeld 1700 m² zal de verkoopoppervlakte zakken richting 1500 à 1600 m². Opmerkelijk, omdat de winkels de afgelopen jaren geleidelijk aan steeds groter werden. Ook daarin kan je een kostenoefening zien: kleinere winkels zijn goedkoper om te bouwen en om uit te baten, ze hebben ook minder medewerkers nodig.

 

En dan is er online: Colruyt is marktleider in e-commerce voor voeding (maar niet voor non-food). De retailer houdt vast aan afhaalpunten en zal voorlopig niet aan huis leveren. “We bekijken hoe concurrenten omgaan met gratis levering, maar we geloven dat afhaalpunten de meest duurzame optie zijn”, zo klinkt het. Wel verhoogt Colruyt het aantal afhaalpunten over het hele land.

 

Overigens, ook klopt Colruyt stevig op tafel bij de leveranciers om lagere aankoopprijzen af te dwingen. Het recente conflict met PepsiCo illustreert dat het menens is. Maar daarover communiceert de retailer niet. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top