Analyse: Zo flirt Amazon met FMCG-fabrikanten | RetailDetail

Analyse: Zo flirt Amazon met FMCG-fabrikanten

Analyse: Zo flirt Amazon met FMCG-fabrikanten
Shutterstock

Het is Amazon menens met de foodmarkt. De e-commercegigant nodigt merkfabrikanten uit om de supermarkt te omzeilen en de consument rechtstreeks te bedienen. Nu ja, rechtstreeks? Via Amazon, uiteraard. Aan messcherpe voorwaarden. 


Banden aanhalen


Een meer dan opmerkelijke invitatie viel vorige week in de bus bij tientallen grote Amerikaanse foodfabrikanten zoals Mondelez en General Mills, meldt Bloomberg. Tijdens een driedaagse conventie in het Amazon hoofdkwartier in Seattle krijgen ze onder andere een uitgebreide rondleiding aangeboden en een speech van Jeff Wilke, worldwide consumer chief en vertrouweling van opperbaas Jeff Bezos.


Amazon maakt geen geheim van zijn ambities. Het bedrijf wil de banden aanhalen met leidende FMCG-merken en hen overtuigen om hun businessmodel te herbekijken. In plaats van te blijven inzetten op handelsrelaties met de grote supermarktketens, zouden ze moeten beseffen dat e-commerce de toekomst is, zo luidt het.
 

Andere bevoorradingsketen


Interessant is het feit dat Amazon fabrikanten daarbij aanmoedigt om na te denken over een andere bevoorradingsketen. Eén waarbij producten niet langer ontworpen worden om op te vallen in het schap, maar wel zo stevig en duurzaam mogelijk, om in perfecte staat geleverd te worden. Waarbij fabrikanten niet langer denken in paletten maar wel in individuele verpakkingen. En waarbij ze de last mile toevertrouwen aan de goede zorgen van Amazon. Op die manier wordt Amazon nog beter in staat om consumenten efficiënt te beleveren binnen het uur, zodat ze zich de trip naar de supermarkt kunnen besparen. 


Dat de e-tailer grote inspanningen levert om foodmerken het hof te maken, is niet zo verwonderlijk. FMCG is veruit het grootste segment in retail, maar e-commerce heeft in de VS nog geen 2% van de foodmarkt weten in te palmen. En dat dus ondanks een reeks innovaties als Amazon Fresh, Amazon Dash, Amazon Echo, Amazon Go en Amazon Fresh Pick-Up
 

FOMO


Heeft deze nieuwe move van Jeff Bezos dan wel kans op slagen? In elk geval lijkt het erop dat de fabrikanten ingaan op de vriendelijke uitnodiging. Niet dat ze hun nauwe relaties met Walmart, Kroger & co meteen in gevaar zullen willen brengen. Maar ze zien ook wel dat de supermarktomzet stagneert en ze zijn bang om de boot te missen wanneer het winkelgedrag van de doorsnee consument ook voor voedingsaankopen zou beginnen kantelen. Een duidelijk gevalletje van FOMO dus, fear of missing out. Per slot van rekening bedient Amazon zo’n 300 miljoen shoppers en is het al gestart met de ontwikkeling van eigen merken in voeding.


De collega’s supermarktketens zijn in elk geval op hun hoede. Meer zelfs, Walmart voert momenteel een verbeten concurrentiestrijd tegen Amazon. De nummer één voelt zich bedreigd.  Walmart investeert daarom miljoenen in overnames (Jet.com bijvoorbeeld, naast diverse kleine start-ups), in de ontwikkeling van apps en in het versneld uitbouwen van eigen e-commerce-activiteiten, zoals een click & collect dienst. 
 

Verwoestende prijsoorlog


Maar Walmart ontketent tegelijk ook een verwoestende prijzenslag. Vorige maand riep het zijn belangrijkste leveranciers bijeen voor een hartig woordje over inkoopcondities en verkoopprijzen. Te vaak krijgt de retailer het moeilijk om zijn “Everyday Low Price” garantie waar te maken, omdat Amazon met een slim algoritme prijzen vergelijkt en verlaagt. Daarom eist Walmart betere inkoopvoorwaarden, terwijl ook Amazon niet aarzelt om merken uit de (virtuele) rekken te schoppen als ze het prijsspel niet meespelen (het overkwam zelfs Pampers recent). 


Zo belanden merkfabrikanten dus tussen twee vuren. Ze dreigen het slachtoffer te worden van een niets ontziende oorlog tussen twee aartsrivalen. Een oorlog waar ze niets bij te winnen hebben. Want welk voordeel krijg je wanneer je de ene tussenpersoon (de alomtegenwoordige fysieke supermarkt) inruilt voor een andere (het almachtige internetplatform)? Precies. Bouw je als merk dan toch niet beter je eigen rechtstreekse verkoopkanaal? Je zou het haast gaan denken…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.