App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze | RetailDetail

App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze

App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze

Supermarktketen Colruyt lanceert de app SmartWithFood, waarmee klanten eenvoudiger bewuste voedingskeuzes moeten kunnen maken. De app toont of gescande producten overeenstemmen met het voedingsprofiel van de gebruiker.

Alternatieven

Gebruikers moeten daarvoor eenmalig hun voedingsprofiel ingeven. Daarna kunnen ze barcodes scannen, waarbij ze in een oogopslag te zien krijgen of het product binnen hun profiel past. Als dat niet het geval is, dan kan de app ook alternatieven voorstellen. Die alternatieven zullen te vinden zijn in één van de winkels die aangesloten zijn bij de Colruyt Group. Een klant die aan het winkelen is bij Colruyt, kan dus wel een alternatief krijgen dat enkel verkocht wordt bij Bio-Planet.

 

De app kan rekening houden met intoleranties, of met een vegetarische, veganistische of alcoholvrije levensstijl. Het is ook mogelijk om meerdere profielen toe te voegen, zodat bijvoorbeeld in gezinnen kan nagegaan worden of iedereen het product mag eten. De app geeft ook informatie over de voedingswaarden en het equivalent aan lichaamsbeweging van een portie.

 

“Pionier”

“We nemen hier een rol van pionier op”, zegt businessunitmanager Ignace De Nollin. “Ook al zal de digitale productinformatie bij aanvang niet altijd volledig zijn of 100% overeenstemmen met de info op de verpakking, op dit moment is de app al een heel betrouwbare tool. We zijn overtuigd van zijn meerwaarde voor de doelgroep. Datakwaliteit verbeteren is een continu proces waarbij we ambiëren om de solide basis die er nu is, samen met onze leveranciers verder te verfijnen.”

 

De app wordt in de toekomst nog uitgebreid met meer opties, zoals het aanduiden van een Mediterraan of suikerarm dieet. “Enerzijds leven we in drukke tijden met een overaanbod aan informatie. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Anderzijds zijn er steeds meer mensen die bewust willen of moeten eten, uit noodzaak of uit overtuiging, voor hun eigen welzijn of voor een betere wereld. Daarom willen we consumenten nog vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie”, aldus De Nollin.

 

De app SmartWithFood is momenteel al gratis te downloaden voor iOS en Android.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.