App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze | RetailDetail

App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze

App van Colruyt moet klant helpen met bewuste voedingskeuze

Supermarktketen Colruyt lanceert de app SmartWithFood, waarmee klanten eenvoudiger bewuste voedingskeuzes moeten kunnen maken. De app toont of gescande producten overeenstemmen met het voedingsprofiel van de gebruiker.

Alternatieven

Gebruikers moeten daarvoor eenmalig hun voedingsprofiel ingeven. Daarna kunnen ze barcodes scannen, waarbij ze in een oogopslag te zien krijgen of het product binnen hun profiel past. Als dat niet het geval is, dan kan de app ook alternatieven voorstellen. Die alternatieven zullen te vinden zijn in één van de winkels die aangesloten zijn bij de Colruyt Group. Een klant die aan het winkelen is bij Colruyt, kan dus wel een alternatief krijgen dat enkel verkocht wordt bij Bio-Planet.

 

De app kan rekening houden met intoleranties, of met een vegetarische, veganistische of alcoholvrije levensstijl. Het is ook mogelijk om meerdere profielen toe te voegen, zodat bijvoorbeeld in gezinnen kan nagegaan worden of iedereen het product mag eten. De app geeft ook informatie over de voedingswaarden en het equivalent aan lichaamsbeweging van een portie.

 

“Pionier”

“We nemen hier een rol van pionier op”, zegt businessunitmanager Ignace De Nollin. “Ook al zal de digitale productinformatie bij aanvang niet altijd volledig zijn of 100% overeenstemmen met de info op de verpakking, op dit moment is de app al een heel betrouwbare tool. We zijn overtuigd van zijn meerwaarde voor de doelgroep. Datakwaliteit verbeteren is een continu proces waarbij we ambiëren om de solide basis die er nu is, samen met onze leveranciers verder te verfijnen.”

 

De app wordt in de toekomst nog uitgebreid met meer opties, zoals het aanduiden van een Mediterraan of suikerarm dieet. “Enerzijds leven we in drukke tijden met een overaanbod aan informatie. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Anderzijds zijn er steeds meer mensen die bewust willen of moeten eten, uit noodzaak of uit overtuiging, voor hun eigen welzijn of voor een betere wereld. Daarom willen we consumenten nog vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie”, aldus De Nollin.

 

De app SmartWithFood is momenteel al gratis te downloaden voor iOS en Android.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.