Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over | RetailDetail

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

AB InBev heeft een deal gesloten met de Japanse Asahi Group rond de verkoop van de Centraal- en Oost-Europese activiteiten van SABMiller. Asahi telt voor de overname liefst 7,3 miljard euro neer.

Vertraagde groei in eigen land

Met de deal verhuist het bekende Tsjechische merk Pilsner Urquell naar Asahi, maar ook de Poolse merken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher zijn bij de verkoop betrokken. Voor Asahi betekent het de grootste overname ooit in Europa. Met de Europese overnames wil de Japanse groep de vertraagde groei in eigen land compenseren.

 

De overeenkomst past nog in de overname van SABMiller door AB InBev. Daarbij beloofde AB InBev om alle Europese activiteiten van SABMiller van de hand te doen. Asahi kocht eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor 2,5 miljard euro.

 

Met de overname stijgt de buitenlandse omzet bij Asahi tot een kwart van de totale omzet. In oktober was dat nog maar 16%. De aandeelhouders waren trouwens niet echt tevreden met de overname, want het aandeel van Asahi op de beurs van Tokio daalde na de bekendmaking met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.