Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over | RetailDetail

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

AB InBev heeft een deal gesloten met de Japanse Asahi Group rond de verkoop van de Centraal- en Oost-Europese activiteiten van SABMiller. Asahi telt voor de overname liefst 7,3 miljard euro neer.

Vertraagde groei in eigen land

Met de deal verhuist het bekende Tsjechische merk Pilsner Urquell naar Asahi, maar ook de Poolse merken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher zijn bij de verkoop betrokken. Voor Asahi betekent het de grootste overname ooit in Europa. Met de Europese overnames wil de Japanse groep de vertraagde groei in eigen land compenseren.

 

De overeenkomst past nog in de overname van SABMiller door AB InBev. Daarbij beloofde AB InBev om alle Europese activiteiten van SABMiller van de hand te doen. Asahi kocht eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor 2,5 miljard euro.

 

Met de overname stijgt de buitenlandse omzet bij Asahi tot een kwart van de totale omzet. In oktober was dat nog maar 16%. De aandeelhouders waren trouwens niet echt tevreden met de overname, want het aandeel van Asahi op de beurs van Tokio daalde na de bekendmaking met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.