Asda verlaat inkoopgroep EMD | RetailDetail

Asda verlaat inkoopgroep EMD

Asda verlaat inkoopgroep EMD
Shutterstock

Het Britse Asda maakt sinds 1 januari geen deel meer uit van inkoopgroep EMD. Asda maakte sinds begin 2016 deel uit van de groep, maakt kiest er nu voor om zelf meer rechtstreeks te handelen met producenten.

 

Grootste Europese inkoopgroep

“EMD was toen we aansloten de juiste partner voor ons en het heeft ons geholpen onze koopkracht te verbeteren”, zegt topman Andrew Moore. “Onze aanpak is de voorbije jaren echter veranderd, maar we aanzien EMD nog steeds als een geweldige organisatie en hebben er steeds een positieve relatie mee gehad.”

 

EMD, wat staat voor European Marketing Distribution, is de grootste inkoopgroep in Europa en werd in 1989 opgericht. Momenteel telt de groep veertien leden, die samen met meer dan 155.000 verkooppunten in 21 landen te vinden zijn. De gecombineerde omzet is ongeveer 160 miljard euro. Onder andere het Nederlandse Superunie maakt deel uit van de groep en enkele weken geleden werd met het Russische Lenta nog een nieuwe partij toegevoegd aan EMD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.