Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie | RetailDetail

Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie

Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie
Foto: NeydtStock / Shutterstock.com

De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen. 

 

Al schrap voor onderhandelingen 2019

De nieuwe inkoopcentrale moet het volgens de stichtende leden mogelijk maken om in plaats van puur transactiegerichte leveranciersgesprekken meer in overleg, evenwichtig en innovatief te onderhandelen. Met andere woorden, via “het nieuwe geheel van allianties”, zoals het persbericht het stelt, hopen de retailers meer te gaan samenwerken met elkaar en met leveranciers.

 

Leveranciers vrezen echter net voor meer druk vanuit de retailers, nu deze de koppen bij elkaar steken. Al voor de nieuwe jaarlijkse onderhandelingen voor 2019 wil de inkoopcentrale in werking zijn: de concurrentiewaakhond moet zich voor 18 juli over de alliantie uitspreken en in oktober willen de vier partners ermee van start gaan.

 

Nationale en internationale relaties

De afgelopen drie maanden zouden eerst tussen Auchan en Casino gesprekken zijn gevoerd, waarna Metro en Schiever erbij zijn gekomen. De spelers sloten akkoorden gesloten op drie domeinen: de relaties met zowel internationale merkleveranciers, met nationale merken als met de agrisector worden voortaan door Horizon onderhouden. Voor kleine en middelgrote ondernemingen, net als individuele landbouwers, zal elke groep de gesprekken nog wel apart voeren. 

 

Vanuit Genève zal de inkoopalliantie gezamenlijk voor alle ketens onderhandelen met internationale merkfabrikanten, in ruil voor meer internationale services. Er zullen ook samen oproepen worden gelanceerd voor huismerkproducten en zelfs op het vlak van algemene kosten. Op nationaal vlak zullen de Franse spelers gezamenlijk onderhandelen met een honderdtal nationale merkfabrikanten. 

 

Steeds meer Franse allianties

Horizon zet meteen de deur open voor andere spelers: de vier stichters verwachten dat er zich snel nog andere partners zullen aansluiten. Als troef noemen ze de geografische complementariteit van de stichtende leden: Metro is actief in 35 landen, Auchan in 17 landen en Casino is buiten Frankrijk nog aanwezig in Zuid-Amerika en aan de Indische Oceaan. 

 

In Frankrijk zijn retailers al een tijdje druk bezig met het smeden van samenwerkingsverbanden en allianties. Eerder raakte ook al bekend dat Carrefour en Système U in vergevorderde gesprekken zijn rond een inkoopverbond. Supermarkten vrezen er de concurrentie van Amazon, die liet weten in te willen zetten op boodschappenleveringen en vers in de Franse markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.