Auchan schrapt 677 banen in Frankrijk

Gevel van hypermarkt Auchan

De Franse hypermarktketen Auchan voert een reorganisatie door en schrapt 677 banen op zijn hoofdkantoren. Dat zijn er weliswaar minder dan oorspronkelijk gevreesd.

 

Netto 517 jobs op de schop

Sinds begin dit jaar heerst grote ongerustheid bij de Noord-Franse hypermarktgroep Auchan: ruim duizend banen zouden op de helling staan door een grootscheepse herstructurering, klonk het eerder. Nu maakt de directie bekend dat er concreet 677 banen worden geschrapt.

 

Netto gaan volgens het reorganisatieplan uiteindelijk 517 jobs verloren, aangezien de retailer 677 banen schrapt, maar ook 135 nieuwe functies creëert en 25 banen sowieso momenteel niet ingevuld waren. De afvloeiingen zouden op vrijwillige basis gebeuren, aldus het plan dat de directie aan de vakbondsafgevaardigden heeft voorgesteld. 

 

De meeste banen sneuvelen in de kantoren van Auchan Retail in Frankrijk, aangezien het bedrijf er naar een andere werkorganisatie wil voor supportfuncties zoals marketing en inkoop. Dat is nodig om beter te luisteren naar de nieuwe noden en verwachtingen van de markt, klinkt het in een persverklaring.

 

“Volumeretail wordt dooreengeschud”

Nieuwe consumentenverwachtingen maken het noodzakelijk om het bedrijf naar meer operationele efficiëntie en wendbaarheid te laten evolueren, aldus de directie. Kleinere teams maken daar deel van uit. Ook wil Auchan zo de werkingskosten verminderen, met als doel "op termijn" 1,1 miljard euro kosten te besparen.

 

Tegen 2022 moet de hypermarktketen opnieuw "financieel in evenwicht" en "grondig veranderd" zijn. "Volumeretail, in de jaren zestig en zeventig ontstaan om het grootst mogelijke aanbod toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, wordt nu dooreengeschud door nieuwkomers", wijst Auchan bijna letterlijk naar Amazon

 

Toch is de foodretail ook in het algemeen veranderd door de opkomst van online en de nieuwe klemtoon op gezonde en duurzame voeding, geeft de retailer toe. In dat laatste domein heeft Auchan onder meer te kampen met Carrefour, dat sterk inzet op biologische voeding en een gezond imago.