Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers | RetailDetail

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers
Shutterstock.com

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

 

Smaak boven prijs

Terwijl de consumptie van craft beer de afgelopen vijf jaar met wel 500% steeg in de Verenigde Staten, bedraagt de verwachte groei in Europa de komende jaren zo’n 11%. Een duurzame trend of een voorbijgaande hype? Een Nederlands onderzoek ondervroeg 3.300 bierdrinkers en brengt de consumptietrends in kaart in zeven markten: naast België en Nederland ook Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

Het goede nieuws: craft beer spreekt in de eerste plaats jongere consumenten aan. De leeftijdsgroep tussen 18 en 30 jaar vertoont de sterkste consumptiestijging, wat betekent dat de biersector een nieuwe generatie fans weet aan te spreken. De toekomst is verzekerd, al gaat de consumptie van speciaalbieren wel ten koste van reguliere pils. Herkomst en ecologie zijn belangrijke argumenten voor deze consumenten, die geloven dat craft beer duurzamer is en een voorkeur hebben voor bieren die geproduceerd worden met lokale ingrediënten. Dat betekent niet dat ze enkel bieren uit hun eigen regio willen drinken: ze vertonen interesse voor kleine bieren uit alle wereldstreken.

 

Het is deze bierdrinkers bovenal om de smaak te doen. Voor 75% van de respondenten is smaak belangrijker dan andere factoren, waaronder prijs. Liefhebbers van craft beer zijn bovendien avontuurlijk: 80% probeert graag nieuwe merken uit en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Dat heeft een keerzijde: minder dan de helft van de ondervraagden zegt ‘tamelijk trouw’ te zijn aan een bepaald merk. Dat is geen slecht nieuws voor de categorie, maar het vormt wel een uitdaging voor de vele kleine producenten: hoe kunnen ze die interessante consumentengroep blijvend aan zich binden?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.