Bak bier een kwart duurder sinds 2013

Bak bier een kwart duurder sinds 2013

Bak bier een kwart duurder sinds 2013
Shutterstock

Een bak bier van een A-merk kost vandaag bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. In onze buurlanden blijft de prijs nochtans nagenoeg stabiel.

Hoge winstmarges

De prijzen voor een bak bier rijzen de pan uit, en zeker als we de vergelijking maken met de ons omringende landen. Bij de bekendste merken valt een prijsstijging van 23,5% te noteren sinds 2013. Voor de goedkopere merken is dat zelfs 56% meer dan vier jaar geleden.

 

De prijs voor bier in het algemeen nam in België met 14,2% toe, terwijl die prijsstijging in onze buurlanden onder de 1% bleef in dezelfde periode. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie. De hoge winstmarges van de Belgische brouwerijen in vergelijking met voedingsbedrijven doen dan ook de wenkbrauwen fronsen.

 

Volgens het Prijzenobservatorium liggen vooral de laatste twee accijnsverhogingen in België aan de basis van de prijsstijging, maar ook de brouwers zelf sleutelden de voorbije jaren meermaals aan hun prijzen. Begin dit jaar verhoogde marktleider AB Inbev de prijs van een bak bier nog met 37 cent, een verhoging die "nodig was om lange termijninvesteringen in de Belgische markt te financieren", zo klonk het bij AB Inbev.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.