Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen | RetailDetail

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Echte Bakker Ammerlaan in Sassenheim zet in op lokaal franchisen. De ambachtelijke bakkersonderneming met elf winkels zoekt nog zeven lokale ondernemers die als soft franchiser willen gaan ondernemen. Doel van de transitie is het bedrijf een gezonde economische basis geven.

 

Concentreren op produceren

De bakkersonderneming hoopt voor de zomer de goodwill en inventaris van alle winkels te hebben verkocht. Alle locaties zijn gevestigd in huurpanden. Ammerlaan wil zich met het productiebedrijf in Sassenheim verder concentreren op  ambachtelijk produceren voor de winkels en levering aan overige kanalen uitbreiden.

Vier bakkerswinkels hebben inmiddels nieuwe ondernemers,  onder wie Wesley Ammerlaan.  Hij nam twee winkels over, in Voorhout en Lisse. Twee andere winkels zijn onder voorbehoud verkocht aan andere kandidaten, zo meldt vakblad Bakkerswereld.

Soft franchise

Ammerlaan sluit met de ondernemers die de winkels overnemen een koopcontract en een soft franchisecontract voor drie jaar. Ammerlaan levert 80 procent van het volume, waarop de bakker een forse korting van gemiddeld 50 procent geeft.

De franchise-ondernemers zijn vrij in de inrichting van en de uitingen in de winkels. Ze mogen tevens hun eigen naam voeren, als het merk Ammerlaan maar klein terugkomt in de winkels. De ondernemers huren de kassa- en het bestelsysteem van Ammerlaan. De onderneming beheert en monitort de systemen zodat het de voorraden kan beheren.

De nieuwe ondernemers nemen de personeels- en huurcontracten over, kopen de goodwill, de klanten, inventaris en de huidige voorraad. Dit wordt in drie jaar betaald, maar hoeft niet noodzakelijk in een keer te worden voldaan. De voorkeur gaat uit naar investeren in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.