Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen | RetailDetail

Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen

Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen
De Brabantse keten van bakkerszaken Schellens heeft alle eigen winkels gesloten of overgedaan aan franchisers. Uiteindelijk moet er een keten ontstaan van dertig winkels onder de Schellens-formule, die allemaal eigendom zijn van een ondernemer.

"Goede toekomst voor bakkerswinkels, mits franchising"

Dat zegt directeur Jan Willem Smulders van Bakkerij Schellens in Eindhovens Dagblad. Tot voor kort beschikte het bedrijf, met een centrale bakkerij in Son, over 25 winkels - waarvan tien eigen filialen. Die waren echter te duur om te blijven exploiteren en werden gesloten of afgestoten. Door de operatie zijn twintig banen verloren gegaan.



Doel is nu om naar dertig franchisevestigingen toe te werken. Volgens Smulders, onderdeel van een driemanschap dat samen de nieuwe directie vormt, is er een goede toekomst voor bakkerswinkels, mits die door een ondernemer worden bestuurd. "Wij denken dat we met ambachtelijke producten, een goede service en een breed assortiment nog altijd mensen naar dergelijke winkels kunnen krijgen. Voor kwaliteitsbrood zijn mensen bereid te betalen, zeker als wij ook wat meer nadruk op duurzaamheid en gezondheid gaan leggen", aldus Smulders.



De onderneming denkt ook te kunnen groeien op de markt van afbakproducten voor hotels, horeca en zorginstellingen. Volgens Smulders is Bakkerij Schellens, dat dit jaar het 75-jarige bestaan viert, een winstgevende onderneming. De nieuwe strategie is het initiatief van investeerder In Between Europa BV, dat sinds augustus vorig jaar de helft van de aandelen van Schellens in handen heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.