Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen | RetailDetail

Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen

Bakkersketen Schellens gaat louter franchisen
De Brabantse keten van bakkerszaken Schellens heeft alle eigen winkels gesloten of overgedaan aan franchisers. Uiteindelijk moet er een keten ontstaan van dertig winkels onder de Schellens-formule, die allemaal eigendom zijn van een ondernemer.

"Goede toekomst voor bakkerswinkels, mits franchising"

Dat zegt directeur Jan Willem Smulders van Bakkerij Schellens in Eindhovens Dagblad. Tot voor kort beschikte het bedrijf, met een centrale bakkerij in Son, over 25 winkels - waarvan tien eigen filialen. Die waren echter te duur om te blijven exploiteren en werden gesloten of afgestoten. Door de operatie zijn twintig banen verloren gegaan.



Doel is nu om naar dertig franchisevestigingen toe te werken. Volgens Smulders, onderdeel van een driemanschap dat samen de nieuwe directie vormt, is er een goede toekomst voor bakkerswinkels, mits die door een ondernemer worden bestuurd. "Wij denken dat we met ambachtelijke producten, een goede service en een breed assortiment nog altijd mensen naar dergelijke winkels kunnen krijgen. Voor kwaliteitsbrood zijn mensen bereid te betalen, zeker als wij ook wat meer nadruk op duurzaamheid en gezondheid gaan leggen", aldus Smulders.



De onderneming denkt ook te kunnen groeien op de markt van afbakproducten voor hotels, horeca en zorginstellingen. Volgens Smulders is Bakkerij Schellens, dat dit jaar het 75-jarige bestaan viert, een winstgevende onderneming. De nieuwe strategie is het initiatief van investeerder In Between Europa BV, dat sinds augustus vorig jaar de helft van de aandelen van Schellens in handen heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.