Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group | RetailDetail

Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

Barry Callebaut-baas Steinemann op weg naar Metro Group

De Duitse retailketen Metro Group wil dat Juergen Steinemann, de afscheidnemende CEO van de Zwitserse chocoladeprodducent Barry Callebaut, volgend jaar de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur wordt.

In september al in adviesraad

Steinemann wordt in september al lid van de adviesraad van Metro, waar hij in de plaats komt van Wulf Bernotat. Metro meldt dat de drie grootste aandeelhouders achter het plan staan om huidig voorzitter Franz Markus Haniel te vervangen: hij staat aan het hoofd van de Haniel Group, die eerder al besliste om zich deelt terug te trekken uit Metro en zijn aandeel tegen 2020 met een derde te verminderen. Haniel zal na de aandeelhoudersvergadering in februari ontslag nemen en op pensioen gaan.

 

De 56-jarige Steinemann werkte eerder al bij Nutreco, producent van dierenvoeding, en Unilever. Hij stopt deze maand als CEO van Barry Callebaut, dat in ons land een productievestiging heeft in Lebbeke, na zes jaar aan het roer gestaan te hebben. Hij blijft wel vicevoorzitter van de raad van bestuur van Barry Callebaut en blijft ook bestuurder bij het Zwitsere chemiebedrijf Lonza.

 

Bij de chocoladeproducent wordt Juergen Steinemann als CEO opgevolgd door Antoine de Saint-Affrique.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.