Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Enkele dagen voor we met zijn allen weer volop paaseieren smullen, heeft Barry Callebaut, ’s werelds grootste producent van bulkchocolade, zijn halfjaarresultaten bekendgemaakt. En die smaken naar meer.

Bijna één miljoen ton

Op een nochtans krimpende chocolademarkt wereldwijd slaagden de Zwitsers erin toch bijna 1,5% meer chocolade te verkopen: 946.782 ton om precies te zijn. De omzet groeide tot 3,54 miljard Zwitserse frank (ongeveer 3,3 miljard euro), terwijl de nettowinst uitkwam op 142,1 miljoen Zwitserse frank (130 miljoen euro).

 

Onder meer de focus op meer winstgevende contracten en de integratie van de vorig jaar overgenomen fabriek in Halle, waar Barry Callebaut voor rekening van Mondelez producten van Côte d’Or maakt, leverden een positieve bijdrage. De chocoladereus, die wordt voorgezeten door de Belg Patrick De Maeseneire (CEO van grootaandeelhouder Jacobs Holding), heeft ook nog een grote fabriek in het Oost-Vlaamse Wieze.

 

Toch zal Barry Callebaut, dat in 1996 ontstond uit de fusie van het Belgische Callebaut en het Franse Cacao Barry, een versnelling hoger moeten schakelen als het zijn doelstellingen van 4 à 6% groei op middellange termijn wil waarmaken. Topman Antoine de Saint-Affrique zei woensdag bij de voorstelling van de resultaten dat hij er wel in gelooft: “De markten blijven volatiel, maar we hebben er vertrouwen in omdat we over een gezonde portfolio beschikken. We verwachten dat het momentum positief zal blijven". Zowel in Europa als in de VS verwacht hij verder herstel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.