Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over | RetailDetail

Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over

Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over

Chocoladeproducent Barry Callebaut neemt de Côte d'Or-fabriek in Halle over van Mondelez International. Het laat de Zwitserse groep toe om zijn productiecapaciteit in ons land verder op te voeren. De fabriek zal wel ook blijven produceren voor Mondelez.

Grote vraag naar chocolade 'made in Belgium'

Belgische chocolade ligt internationaal goed in de markt: dat weten ze ook bij het Zwitserse Barry Callebaut, dat zijn grootste fabriek nog steeds in het Oost-Vlaamse Wieze heeft. De afgelopen vijf jaar groeide de productie er nog met 15%. Om verdere stijgingen van de vraag naar chocolade ‘made in Belgium’ voor zowel de voedingssector als de horeca aan te kunnen, was echter extra capaciteit nodig.

 

Barry Callebaut neemt daarom de fabriek van Mondelez in Halle over, waar producten onder het merk Côte d’Or worden gemaakt. Het tekende daarbij wel een langlopend leveringscontract met de huidige eigenaar: de komende jaren blijven de Zwitsers er dus de productie voor Mondelez verderzetten. Bovendien wordt dat aangevuld met een bijkomende leveringsovereenkomst voor 30.000 ton aan vloeibare chocolade per jaar.

 

De acquisitie moet tegen eind dit jaar worden afgerond. Financiële gegevens over de transactie worden niet vrijgegeven.

 

Na de overdracht houdt Mondelez in België nog een hoofdkantoor in Mechelen en fabrieken in Herentals en Namen over.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.