Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade | RetailDetail

Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade

Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade

Chocoladeproducent Barry Callebaut wil dat al zijn chocolade tegen 2025 op duurzame wijze wordt geproduceerd. Daarnaast wil het Zwitsers-Belgische bedrijf ook nog enkele andere doelstellingen behalen, zoals het uitroeien van kinderarbeid bij leveranciers.

“Pioniersrol”

“Wij spelen al vele jaren een pioniersrol op het gebied van duurzame cacao en chocolade, en we hebben op dat vlak al veel vooruitgang geboekt. Maar ondanks al onze inspanningen is slechts 23 % van de cacaobonen die wij inkopen afkomstig van duurzame programma’s. Wij zijn vastberaden om dit stap voor stap te veranderen en tegen 2025 100% van onze chocolade en zijn ingrediënten duurzaam te verwerven”, stelt CEO Antoine de Saint-Affrique bij de voorstelling van Forever Chocolate, het nieuwe duurzaamheidsplan van het bedrijf.

 

Naast het 100% duurzaam maken van zijn chocolade, heeft het bedrijf nog enkele andere ambitieuze plannen. Zo wil het alle kinderarbeid uit de toeleveringsketen bannen en meer dan 500.000 cacaoboeren uit de armoede halen. Daarnaast wil het ook ‘positief’ worden op het gebied van koolstof en bossen.

 

Hulp van andere partijen nodig           

“Wat we zeker weten is dat we deze doelstellingen niet in ons eentje kunnen bereiken. Daarom willen wij een beweging op gang brengen waarbij ook overheidsinstanties, NGO’s, consumenten en onze klanten betrokken zijn. Duurzame chocolade is evenzeer een kwestie van overheidsinstanties die een aangepast beleid uitstippelen en wetgeving doen naleven, NGO’s die bewustzijn kweken en consumenten die duurzame keuzes maken, als van bedrijven die zich engageren en investeren.”

 

Het is dan ook vooral de toeleveringsketen die met een aantal structurele problemen kampt. Veel boeren werken in armoede, omwille van de lage productiviteit op de plantages. Daardoor kunnen ze ook niet investeren in diezelfde plantages en kunnen ze geen arbeiders aanwerven. Daarom wordt er vaak teruggegrepen naar de familie, waarbij ook kinderen aan het werk worden gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.