Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut heeft het voorbije jaar 4,4% meer chocolade verkocht en doet daarmee naar eigen zeggen “significant beter dan de markt”. Toch moet het chocoladeconcern volgend jaar afscheid nemen van zijn financieel directeur.

Lagere cacaoprijs, hogere vraag

De vraag naar chocolade is opnieuw aan het stijgen: het Zwitserse Barry Callebaut, de grootste chocoladeproducent ter wereld, zag zijn verkochte volume in de periode juni tot en met augustus met 9,2% toenemen. Ook in de drie maanden tot mei was er al een groei van het volume met 5,5%. Vooral in de Verenigde Staten steeg de vraag naar chocolade sterk, net als in het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Europa blijft wat achter maar, zo benadrukt CEO Antoine de Saint-Affrique, “de versnelling op de chocolademarkt is breed gedragen.” Met dank aan de flink lagere cacaoprijs: die is het voorbije jaar met bijna een kwart gedaald (-23%).

 

Barry Callebaut sloot zijn gebroken boekjaar af met een omzet van 6,80 miljard Zwitserse frank of omgerekend 5,9 miljard euro, een stijging met 1,9%. De nettowinst klokte 38,8% hoger af op 302,9 miljoen Zwitserse frank of circa 260 miljoen euro.

 

Nieuwe CFO van bij Philips

In de marge van de jaarresultaten meldt de chocoladefabrikant ook dat de groep afscheid neemt van zijn financieel directeur Victor Bailli. Die gaat na elf succesvolle jaren volgende lente met pensioen.

 

Bailli wordt op 1 maart 2018 opgevolgd door Remco Steenbergen. De Nederlander komt begin januari over van bij Philips, waar hij twintig jaar aan de slag was. Sinds 2015 was hij er financieel directeur van de divisie HealthTech Businesses, Innovation & Group Functions.