Belg blijft kampioen van de kortingsbon | RetailDetail

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon
Foto HighCo

Belgische gezinnen hebben vorig jaar 121 miljoen euro bespaard dankzij de kortingsbon, heeft HighCo Data Benelux berekend. Dat is een stijging met 17,5% tegenover 2015. Nergens anders in Europa zijn kortingsbonnen zo gegeerd. 

Grotere kortingen

In 2016 heeft elke Belg gemiddeld 6,8 kortingsbonnen gebruikt, heel wat meer dan de gemiddelde Franse consument (4,9 bonnen) en al helemaal meer dan de Nederlander, die gewoon géén coupons gebruikt. HighCo Data verwerkte vorig jaar 78 miljoen bonnen die Belgische consumenten indienden bij de handel (+6,6%). In totaal hebben de gezinnen zo bijna 20% meer bespaard, een vooruitgang is te danken aan een opmerkelijke stijging van de gemiddelde kortingswaarde op de coupon: merken geven dus grotere kortingen.


Het aantal promotieacties steeg in 2016 flink naar een totaal van 25.000 acties. De voedingsindustrie was het actiefst, met een aandeel van 79% (tegenover 75% in 2015). Opvallend is de stijging in het gebruik van kortingsbonnen op dranken, meldt HighCo Data.

 

E-coupon populairder

Ook de populariteit van de e-coupon blijft toenemen: het aantal afgeprinte e-coupons is op twee jaar tijd met liefst 75% gestegen naar 3,8 miljoen. Fabrikanten laten zich steeds meer verleiden door digitale oplossingen voor promoties :vooral bij Colruyt stijgt de digitale activiteit (+11 procentpunten). Colruyt is overigens al enkele jaren op rij de retailer die het grootste aantal e-coupons ontvangt. 

 

Het aantal cashbacks (artikelen die geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald na aankoop) lag 3% hoger dan in 2015. De terugbetaalde som bedroeg gemiddeld 9,2 euro per deelname (+7%). Vooral de health & beauty sector investeert in dit type acties. Algemeen stelt HighCo Data vast dat meer acties de vorm hebben van wedstrijden en online spelletjes. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.