Belg blijft kampioen van de kortingsbon | RetailDetail

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon
Foto HighCo

Belgische gezinnen hebben vorig jaar 121 miljoen euro bespaard dankzij de kortingsbon, heeft HighCo Data Benelux berekend. Dat is een stijging met 17,5% tegenover 2015. Nergens anders in Europa zijn kortingsbonnen zo gegeerd. 

Grotere kortingen

In 2016 heeft elke Belg gemiddeld 6,8 kortingsbonnen gebruikt, heel wat meer dan de gemiddelde Franse consument (4,9 bonnen) en al helemaal meer dan de Nederlander, die gewoon géén coupons gebruikt. HighCo Data verwerkte vorig jaar 78 miljoen bonnen die Belgische consumenten indienden bij de handel (+6,6%). In totaal hebben de gezinnen zo bijna 20% meer bespaard, een vooruitgang is te danken aan een opmerkelijke stijging van de gemiddelde kortingswaarde op de coupon: merken geven dus grotere kortingen.


Het aantal promotieacties steeg in 2016 flink naar een totaal van 25.000 acties. De voedingsindustrie was het actiefst, met een aandeel van 79% (tegenover 75% in 2015). Opvallend is de stijging in het gebruik van kortingsbonnen op dranken, meldt HighCo Data.

 

E-coupon populairder

Ook de populariteit van de e-coupon blijft toenemen: het aantal afgeprinte e-coupons is op twee jaar tijd met liefst 75% gestegen naar 3,8 miljoen. Fabrikanten laten zich steeds meer verleiden door digitale oplossingen voor promoties :vooral bij Colruyt stijgt de digitale activiteit (+11 procentpunten). Colruyt is overigens al enkele jaren op rij de retailer die het grootste aantal e-coupons ontvangt. 

 

Het aantal cashbacks (artikelen die geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald na aankoop) lag 3% hoger dan in 2015. De terugbetaalde som bedroeg gemiddeld 9,2 euro per deelname (+7%). Vooral de health & beauty sector investeert in dit type acties. Algemeen stelt HighCo Data vast dat meer acties de vorm hebben van wedstrijden en online spelletjes. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.