Belg die omzet Heineken ‘verdubbelde’ nog 4 jaar langer CEO

Belg die omzet Heineken ‘verdubbelde’ nog 4 jaar langer CEO

Belg die omzet Heineken ‘verdubbelde’ nog 4 jaar langer CEO

Als de aandeelhoudersvergadering het licht op groen zet ‑ en dat lijdt weinig twijfel ‑ blijft Jean-François Van Boxmeer vier jaar langer CEO van Heineken. Onder de Belg verdubbelde de omzet van het Nederlandse concern.

Architect van de overnamestrategie

De 55-jarige Jean-François Van Boxmeer nam de teugels van Heineken in 2005 in handen. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot het nummer twee wereldwijd (na het intussen ongenaakbare AB InBev) en verdubbelde de omzet in tien jaar tijd van 10,8 miljard naar 20,5 miljard euro.

 

Van Boxmeer is de architect van de overnamestrategie die Heineken groot heeft gemaakt: in 2008 nam hij Scottisch & Newcastle over en lijfde hij meteen het Belgische Alken-Maes in (Maes Pils, Affligem, Cristal, Grimbergen). Twee jaar later nam hij ook de Mexicaanse brouwer Femsa over, en nog eens twee jaar later verwierf hij de volledige controle over het Aziatische bierconcern Asia Pacific Breweries. Voldoende ‘adelbrieven’ dus om de Belg te vragen er nog eens vier jaar bij te doen.

 

54 miljoen hectoliter in derde kwartaal

Heineken heeft er overigens geen slecht derde kwartaal opzitten: de voorbije drie maanden ging de verkoop 2% omhoog tot 54 miljoen hectoliter. Kernmerk Heineken deed er zelfs 3,5% bij en is nu al goed voor 8,4 miljoen hectoliter. Ook de verkoop van kwaliteitsbieren doet beter dan het groepsgemiddelde. Regionaal gezien ging de verkoop er in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa er in volume met 3,6% op achteruit. Sterkste groeier is Azië, dat afklokt op een stijging van 15%.

 

Omzetcijfers maakte Heineken niet bekend. Wel liet de groep weten dat de nettowinst in de eerste negen maanden van dit jaar 1,2 miljard euro bedraagt. Een pak minder dan de 1,7 miljard van dezelfde periode vorig jaar, al is die daling zo goed als volledig toe te schrijven aan de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque in 2015. Die leverde Heineken destijds 379 miljoen euro op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.