Belg geeft 37% meer uit aan duurzame voeding

Gaven de Belgische consumenten in 2015 nog 429 miljoen euro aan groentjes van de boerenmarkt of duurzame vis, dan was dat bedrag in 2017 al opgelopen tot 585 miljoen euro: een stijging van liefst 36,6%.

 

“Shift in houding van de consument”

De cijfers staan te lezen in het pas verschenen rapport “Monitor duurzame voedselkeuzes” van het departement Landbouw & Visserij. In de totale consumptie van verse voeding ligt het aandeel van duurzame aankopen (voedsel met een geringe impact op het milieu, afkomstig van eerlijke handel of uit diervriendelijke productie) intussen op 6,6%: een stijging met 1,7 procentpunten ten opzichte van 2015.

 

Uit een analyse van de belangrijkste duurzaamheidslabels distilleerden de auteurs volgende trends:

  • De toenemende vraag naar bio zet zich voort in 2016 en 2017, al blijft het marktaandeel klein.
  • Scharreleieren groeien verder als de standaard, eieren uit de ‘vrije uitloop’ volgen op de tweede plaats.
  • De consumptie van duurzame vis (met MSC- of ASC-label) groeit fors verder in 2016 en 2017, met meer dan een verdubbeling in twee jaar tijd.
  • De bestedingen aan biologisch vlees blijven lichtjes stijgen, al blijft ook hier het marktaandeel zeer klein.
  • Fairtrade is nog steeds een stabiele groeier.
  • De omzetdaling in de rechtstreekse verkoop (hoeveverkoop en boerenmarkten) is gestabiliseerd; in 2017 is zelfs voor het eerst opnieuw een stijging merkbaar.

 

De forse stijging stemt Liesbet Vranken, professor landbouw-, voedsel- en milieueconomie aan de KU Leuven, optimistisch. “We zien in onderzoek dat er eindelijk een shift komt in de houding van de consument”, klinkt het vandaag in Het Nieuwsblad. “De komende jaren zal die stijging nog versnellen omdat de supermarkten vaker inspelen op die wil om duurzamer te leven. Ze zetten lokale producten in de rekken, plaatsen de seizoensgebonden groenten in de kijker. De beschikbaarheid wordt dus groter.”