Belg houdt van z’n broodje | RetailDetail

Belg houdt van z’n broodje

Belg houdt van z’n broodje
Shutterstock

Belgen eten graag belegde broodjes, liefst vers bereid. Panos is de populairste keten, maar liever nog koopt de Belg bij de zelfstandige broodjeszaak. 


Ter plekke belegd


De populairste lunch of snack voor de Belgische consument? Dat is nog steeds een belegd broodje, blijkt uit het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. En dan liefst eentje dat ter plaatse, voor de ogen van de klant, bereid wordt. Liefst 77% heeft een duidelijke voorkeur voor ter plekke belegde broodjes. Ze worden als verser ervaren dan voorverpakte of voorbereide broodjes.  


Het aanbod aan broodjeszaken is groot. Bij de ketens is Panos veruit de bekendste aanbieder, op afstand gevolgd door Délifrance en Le Pain Quotidien. Panos krijgt bovendien in ongeveer de helft van de gevallen de voorkeur op de andere ketens. 


Maar vaker dan naar een keten, gaat de consument naar de lokale zelfstandige. Dat blijft dus leverancier nummer één voor belegde broodjes. De belangrijkste redenen waarom consumenten een welbepaalde broodjeszaak verkiezen: de goede kwaliteit, het feit dat de broodjes er vers worden bereid, de ruime keuze en de goede bereikbaarheid. 
 

Het voorbeeld van Exki


Eén van de partners van het grote snackonderzoek van Food In Mind en iVox is Exki, een succesvolle keten die inzet op gezondheid en smaak in een gezellige omgeving. Enkele merkbeloften van Exki: “minder vet, minder suiker, meer smaak” en “plantaardig van eigen bodem”.


Hospitality is een bijkomende troef. Een goed voorbeeld is de vestiging van Exki aan de Naamse Poort te Brussel waar je vanaf 7u30 ‘s morgens al van een lekkere kop fairtrade koffie kan genieten in een huiselijke sfeer. Je kan er je krant lezen en de eerste afspraak plannen, weg van alle drukte.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.