Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper | RetailDetail

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

Belgen kopen bewuster (en minder) eten: ze gaan minder naar de winkel, maar blijven wel veel vers kopen. Steeds vaker kopen ze dat bij discounters, zoals Aldi en Lidl, of in de buurtsupermarkt.

 

Minder naar de winkel

Belgische gezinnen besteedden 25,8 miljard euro aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen in 2017, berekende VLAM uit de cijfers die GfK Belgium verzamelde van 5.000 Belgische gezinnen. Dat is 0,5% minder dan het jaar voordien. Nochtans was er een inflatie van 1,5% op voedingswaren. Wel bleven Belgen evenveel aan vers uitgeven: de versmarkt bleef stabiel op 11,2 miljard euro. Nochtans deden Belgische gezinnen vorig jaar minder winkelbezoeken dan het jaar ervoor: gemiddeld deden ze dat 151 keer (in 2002 was dat zelfs nog 202 keer).

 

Vooral naar de speciaalzaak gaan mensen minder: sinds 2008 daalde het aantal bezoeken aan speciaalzaken met liefst 40%. Het marktaandeel zakte in tien jaar tijd van 14,9 naar 9%. Alleen de slagers, waar nog 21% van de vleesaankopen gebeuren, houden redelijk goed stand. In plaats daarvan bezoeken Belgen in de eerste plaats meer buurtsupermarkten, al kopen ze ook steeds regelmatiger online. De buurtsupermarkt steeg in marktaandeel van 15,8 naar 17,2% en was daarmee de grootste groeier in 2017. Belgen in alle regio’s en van alle bevolkingsgroepen kochten er meer, maar vooral dankzij 40-plussers boekten de buurtsupers meer omzet.

 

Discount vreet aan ‘gewone’ supermarkten

Harddiscounters Aldi en Lidl groeiden verder en blijven ook dit jaar aankoopkanaal nummer twee. Sinds 2011 winnen de discounters jaar na jaar terrein: het marktaandeel van harddiscount in de versmarkt steeg vorig jaar met 0,8 procentpunt naar 20,6%. De meeste kopers zijn gezinnen met kinderen en met een beperkt inkomen, maar in 2017 vonden steeds meer tweeverdieners zonder kinderen en gepensioneerden de weg naar de winkels.

 

De absolute marktleiders voor verse voeding blijven de hypermarkten en de klassieke supermarkten (DIS 1), maar hun marktaandeel daalt. In 2009 piekte het segment met een marktaandeel van 48%, in 2017 was dat nog 45,2%. De supermarkten verloren vorig jaar bijna één procentpunt. Meer dan de helft (51%) van hun zuivelproducten, bijna de helft van alle groente en fruit en 39% van hun vleeswaren kochten Belgen in 2017 bij de ‘gewone’ super- of hypermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.