Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper

Belg koopt minder, maar meer bij discounter en buurtsuper

Belgen kopen bewuster (en minder) eten: ze gaan minder naar de winkel, maar blijven wel veel vers kopen. Steeds vaker kopen ze dat bij discounters, zoals Aldi en Lidl, of in de buurtsupermarkt.

 

Minder naar de winkel

Belgische gezinnen besteedden 25,8 miljard euro aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen in 2017, berekende VLAM uit de cijfers die GfK Belgium verzamelde van 5.000 Belgische gezinnen. Dat is 0,5% minder dan het jaar voordien. Nochtans was er een inflatie van 1,5% op voedingswaren. Wel bleven Belgen evenveel aan vers uitgeven: de versmarkt bleef stabiel op 11,2 miljard euro. Nochtans deden Belgische gezinnen vorig jaar minder winkelbezoeken dan het jaar ervoor: gemiddeld deden ze dat 151 keer (in 2002 was dat zelfs nog 202 keer).

 

Vooral naar de speciaalzaak gaan mensen minder: sinds 2008 daalde het aantal bezoeken aan speciaalzaken met liefst 40%. Het marktaandeel zakte in tien jaar tijd van 14,9 naar 9%. Alleen de slagers, waar nog 21% van de vleesaankopen gebeuren, houden redelijk goed stand. In plaats daarvan bezoeken Belgen in de eerste plaats meer buurtsupermarkten, al kopen ze ook steeds regelmatiger online. De buurtsupermarkt steeg in marktaandeel van 15,8 naar 17,2% en was daarmee de grootste groeier in 2017. Belgen in alle regio’s en van alle bevolkingsgroepen kochten er meer, maar vooral dankzij 40-plussers boekten de buurtsupers meer omzet.

 

Discount vreet aan ‘gewone’ supermarkten

Harddiscounters Aldi en Lidl groeiden verder en blijven ook dit jaar aankoopkanaal nummer twee. Sinds 2011 winnen de discounters jaar na jaar terrein: het marktaandeel van harddiscount in de versmarkt steeg vorig jaar met 0,8 procentpunt naar 20,6%. De meeste kopers zijn gezinnen met kinderen en met een beperkt inkomen, maar in 2017 vonden steeds meer tweeverdieners zonder kinderen en gepensioneerden de weg naar de winkels.

 

De absolute marktleiders voor verse voeding blijven de hypermarkten en de klassieke supermarkten (DIS 1), maar hun marktaandeel daalt. In 2009 piekte het segment met een marktaandeel van 48%, in 2017 was dat nog 45,2%. De supermarkten verloren vorig jaar bijna één procentpunt. Meer dan de helft (51%) van hun zuivelproducten, bijna de helft van alle groente en fruit en 39% van hun vleeswaren kochten Belgen in 2017 bij de ‘gewone’ super- of hypermarkt.