Belgen drinken steeds meer suikervrije Coca-Cola | RetailDetail

Belgen drinken steeds meer suikervrije Coca-Cola

Belgen drinken steeds meer suikervrije Coca-Cola
Foto Coca-Cola

Bijna de helft van alle Coca-Cola-varianten die in België verkocht worden, is nu suikervrij. Het bedrijf blijft daarom investeren in het suikervrije segment, met liefst zeven nieuwe varianten dit voorjaar.

"Geslaagde herlancering"

Belgen kiezen steeds meer voor suikervrij, en bij Coca Cola is dat te merken aan het stijgende succes van Coca-Cola zero sugar. Tien jaar na de lancering op de Belgische markt in 2006 koopt 45% van de Belgische gezinnen vandaag op regelmatige basis deze calorievrije frisdrank: we drinken er nu vijftien keer zoveel van als tien jaar geleden. Daarmee groeide het aandeel van deze suikervrije variant binnen alle Coca-Cola-varianten van 2% in het eerste jaar tot 33% vandaag. 

 

De herlancering vorig jaar (met een nieuwe look, maar ook een smaak die dichter aanleunt bij de originele Coca-Cola) speelde een belangrijke rol in deze evolutie. Hoewel het product in de markt werd gezet met een eerder mannelijk imago, is vandaag 43% van de zero sugar-drinkers een vrouw.

 

Nieuwe smaken

De populariteit van de suikervrije Coca-Cola benadert nu sterk die van de suikerhoudende: de varianten 'zero sugar' en 'light' hebben samen een aandeel van 46%, tegenover 54% voor Coca-Cola en Coca-Cola life.

 

Omdat mensen steeds vaker voor een suikervrije variant kiezen, lanceert Coca-Cola de nieuwe smaken 'zero sugar lemon' en 'zero sugar cherry'. Ook andere merken binnen het portfolio komen met suikervrije innovaties: Sprite lanceert 'zero mint' en 'zero cranberry'. Chaudfontaine Fusion komt met twee nieuwe waters met een smaakje: framboos- en limoensmaak en limoen- en muntsmaak. Tot slot lanceerde Fanta onlangs nog de Fanta zero Pink Pomelo.

 

Geen koerswijziging voor Coca-Cola life

Opmerkelijk wel: in het Verenigd Koninkrijk heeft de frisdrankproducent zopas besloten om de groene variant Coca-Cola life van de markt te halen. Hoe het met deze variant gaat in België, vroegen we aan Coca-Cola woordvoeder Laura Brems.

 

“Coca-Cola Life werd in 2015 in België geïntroduceerd met een lager suikergehalte dankzij een combinatie van suiker en zoetstoffen uit stevia. Sinds zijn lancering heeft de variant een kleine, trouwe aanhang opgebouwd. Voor al onze merken evalueren we voortdurend de beste aanpak om aan de vraag van de consument te voldoen. Vandaag zien we geen reden voor een koerswijziging met betrekking tot Coca-Cola life op de Belgische markt. Het is een belangrijke variant met een specifieke rol binnen onze strategie om keuze te bieden aan onze consument. We blijven dus een gericht aanbod van verpakkingen aanbieden, afgestemd op de vraag van onze consumenten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.