Meer Belgen kopen in Frankrijk

Belgen kopen vaker voeding in Frankrijk

Belgen kopen vaker voeding in Frankrijk

Sinds 2010 verdubbelde het aantal grensaankopen in Frankrijk voor voeding. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van GfK. De voedingsindustrie vraagt maatregelen. 

 

100 miljoen euro 

Onderzoek van GfK bij 5.000 gezinnen toonde al eerder aan dat Belgen in 2015 voor 723 miljoen euro voeding en dranken aankochten in onze buurlanden. De grensaankopen zitten bovendien duidelijk in de lift: sinds 2008 kochten Belgen 40% meer over de grens. 


Vooral Franse supermarkten zien steeds meer Belgen aan de kassa, blijkt nu. “Sinds 2010 verdubbelde het aantal grensaankopen richting Frankrijk. We verliezen vandaag ongeveer 100 miljoen inkopen aan onze zuiderburen alleen al, om nog te zwijgen over Nederland, Luxemburg en Duitsland. Dat zijn zorgwekkende cijfers want elke euro die we uitgeven in de buurlanden is een verlies voor de Belgische economie,” waarschuwt Chris Moris, directeur-generaal bij Fevia, de federatie van de voedingsindustrie.

 

1 op 3 Belgen is grensshopper 

Uit het nieuwe onderzoek komt een duidelijk profiel van de Belgische grensshopper naar voor. Het gaat om consumenten die meestal niet trouw zijn aan één winkel of merk en die prijsgevoelig zijn. De Belgische grensshopper woont gemiddeld op 18 kilometer van een van de buurlanden. 


Dat veel Belgische consumenten voldoen aan deze beschrijving blijkt uit de cijfers: vandaag gaat 1 op 3 Belgen minstens één keer per jaar over de grens om voeding en drank aan te kopen. 22,7% doet dat zelfs 2 keer of meer per jaar. Leeftijd en inkomen blijken dan weer geen invloed te hebben op het shoppingsgedrag over de grens.


Uit het onderzoek van GfK blijkt nog dat binnenkort een kwart van de Belgen 2 keer of meer per jaar over de grens voeding en dranken zullen aankopen en dat die groep dat steeds vaker zal doen. Belgen die éénmaal hebben “geproefd” van grensaankopen zullen steeds vaker en meer voeding over de grenzen aankopen. Daardoor dreigt de Belgische economie nog een extra 150 miljoen euro te mislopen. 

 

Taksstop nodig 

Volgens Fevia dreigt er een sneeuwbaleffect te ontstaan door een opeenstapeling van taksen en heffingen. “We hebben al hogere btw-tarieven dan onze buurlanden, een verpakkingsheffing, hogere accijnzen, het Groene Punt, de zogenaamde gezondheidstaksen, enzovoort,” aldus voorzitter Jean Eylenbosch. 


“Wij stellen een aanpak voor op twee fronten. We pleiten ten eerste voor een taksstop: bijkomende taksen en heffingen op voeding en dranken zijn uit den boze als we jobs in ons land willen houden. Daarnaast blijft ook het wegwerken van de loonkostenhandicap en de energiekostenhandicap waar onze bedrijven mee kampen een prioriteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.