België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo | RetailDetail

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo
Foto: Jumbo

Jumbo kijkt aftastend naar de Belgische markt, maar "zet de eerstkomende jaren geen concrete stappen". Dat laat de Nederlandse nummer twee onder de supermarktketens desgevraagd weten in een reactie op eerdere geruchten.

Speculatie

“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten”, zo bevestigde CFO Ton van Veen aan Gondola, dat vanochtend met het nieuws uitpakte. Maar hij voegde eraan toe dat de plannen lang niet concreet zijn: “Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan.” Aan de krant De Tijd bevestigt een woordvoerder intussen dat een komst naar België nu niet aan de orde is, maar wel wordt onderzocht.

 

Over een mogelijke interesse van de keten om naar ons land te komen, wordt al langer gespeculeerd. Enkele zelfstandige Jumbo-ondernemers gaven eerder te kennen dat ze graag een winkel over de grens zouden willen openen, geïnspireerd door het succes van Albert Heijn met zijn Nederlandse prijzen. Ook voerden Jumbo-medewerkers verkennende gesprekken met Vlaamse supermarktondernemers, maar tot een vervolg heeft dat echter nooit geleid. Evenmin deed Jumbo een bod op de winkels die Albert Heijn en Delhaize moesten verkopen in het kader van hun fusie. Sommige waarnemers menen wel dat er op termijn ruimte voor Jumbo kan ontstaan mocht het enseigne Albert Heijn van de Belgische markt verdwijnen.

 

Met 580 winkels, een omzet van 6,7 miljard euro en een marktaandeel van 19% is Jumbo de tweede supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. Het familiebedrijf nam vorig jaar restaurantketen La Place over van het failliete V&D en voegt in haar supermarktformules Jumbo Foodmarkt en Jumbo Foodmarkt City horeca-elementen toe, met de mogelijkheid om maaltijden ter plaatse te consumeren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.