Belgische boeren telen nu ook soja | RetailDetail

Belgische boeren telen nu ook soja

Belgische boeren telen nu ook soja
Shutterstock

Na een testfase van maar liefst vier jaar zijn er nu ook in België boeren die soja commercieel kunnen telen. Dit jaar zullen vijf boeren aan de slag gaan met het gewas, dat steeds meer gebruikt wordt in de voedingsindustrie.

Subtropische plant

“De resultaten van de testen zijn beter dan verwacht”, zegt landbouwminister Joke Schauvliege. “Het ogenblik om soja als nieuwe teelt in Vlaanderen uit te rollen, is aangebroken.” De vijf boeren die dit jaar al aan de slag gaan met soja, zullen honderd ton soja produceren. Volgend jaar moet die hoeveelheid al verdubbeld worden.

 

Zadenverwerker AVEVE, het ILVO (Instituut voor Landbouw, Visserij en Voedingsonderzoek) en voedingsproducent Alpro sloegen enkele jaren geleden de handen in elkaar om uit te zoeken welke gewassen hier het beste groeien. Soja is immers een subtropische plant die in principe veel zon nodig heeft, maar toch blijkt het nu dus mogelijk om het gewas in België te telen.

 

Alpro wil zijn productie minder milieubelastend maken door soja uit eigen land te gebruiken: vandaag haalt het 50% van zijn soja uit andere Europese landen, maar de rest moet het laten invoeren uit landen als Canada.

 

Volgens Dieter Peeters van AVEVE is het ook voor de Belgische landbouwer een meevaller dat soja nu hier kan geteeld worden. “Het is een interessant gewas met zowel een financieel rendement als een meerwaarde voor de bodemkwaliteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.